Om bilresor med en rastlös liten tjej

Go'kväll i stugorna! Har ni det bra denna tisdagskväll? Här inne har det ekat tomt några dagar men lusten att sätta sig ner och skriva några rader har helt enkelt inte infunnit sig... Och eftersom jag bloggar för att jag tycker det är kul, och inte för att jag "måste" så blir det ibland några dagars bloggpaus :) 

Vad har hänt sedan sist då? Jaa, det blev ju veckoslut och i och med skolavslutningen på lördag såg vi inte så mycket av sambon - först jobbade han självklart och därefter bar det iväg med kollegorna, dagsformen följande dag skvallrade om en hellyckad kväll och det var han verkligen värd! Jag och liten skrutt "firade" dagen hemma hos guddottern med familj, och det blev lite utomhuslek, grillning och lite inomhuslek på det, skoj skoj för hela slanten :) Och på söndagen blev det traditionell middag ute hos svärföräldrarna, jag agerade lite frisör (hmpf, jaaa så länge ingen professionell granskar slutresultaten så kan jag väl tycka att jag klipper helt okej, hehe!) och på kvällen var det packning som gällde...

några små paket, läs "mutor", inför bilresan

För i detta nu befinner vi oss i Sydösterbotten, på den finska västkusten, hemma hos mina föräldrar! Och här landade vi redan igår på eftermiddagen, efter x-antal timmar i bil... Jag skulle gärna säga att bilresan gick som på räls men då skulle nog min näsa växa likt Pinocchios ;) Det där med långa bilfärder är verkligen inte populärt för liten skrutt och mammahjärtat lider av att se henne vrida och vända på sig av tristess där i bilbarnstolen... För det är ju det hon tycker, att det är så himla tråkigt att "bara sitta stilla"! Det var liksom annat när hon var mindre, då sov hon stora delar av bilresan - jag minns första gången vi körde upp till Sydösterbotten, då var hon tre veckor gammal och sov HELA vägen :D

 
vi har det bra, vi här bak i bilen - jag leker med mobilen medan dottern tar en tupplur

Igår sov hon en timme(!!) av vår 4-timmars resa, inklusive en timmes lunchpaus, så det gäller liksom att ha några äss i rockärmen att dra fram när det kniper ;) Vi brukar köra med de där klassiska mutorna, en väska med leksaker och böcker samt några små smaskiga mellanmål... Sedan måste jag ju erkänna att iPad:en har blivit en trogen vän i bilen och jag är sååå glad över att liten skrutt äntligen börjat fatta tycke för diverse barnprogram - det blev därmed ett och annat avsnitt av "Lilla Prinsessan" igår :) Sedan finns det ju också en drös med fenomenala barn-appar att ta till och "Tittut för småbarn" är, och har varit under en tid redan, en stor favorit för vår skrutt! Inför denna bilresa hade jag även förberett några små paket, innehållandes ett par nya böcker och en sats DuploLego... Tanken var att vi skulle kunna plocka fram ett paket vid yttersta nödfall, köpa lite tid i och med själva paketöppningen och sedan granska innehållet - men en sådan stund inföll sig aldrig under gårdagens resa! Men ivrig som jag är, så fick hon ett paket ändå, hehe :D

ikväll blev det bubbligt värre i bubbelbadkaret

Men nog om resan... Nu är vi som sagt på plats, sedan drygt ett dygn tillbaka, och vi har hunnit med några to do's och lite därtill :) Jag hade bland annat några viktiga bankärenden att ta itu med och idag har jag kunnat bocka av dem, skönt! Dessutom har vi spanat in utbudet i stans butiker och träffat lite släkt och vänner, personer som vi mer än gärna vill hinna se när vi är här... Och om liten skrutt skulle rangordna sina topp tre med dessa Sydösterbotten-visiter så skulle det troligtvis bli såhär: 1) återse momma, moffa och morbror 2) jaga katterna och 3) bada bubbelbad... Det sistnämnda ska helst ske varje kväll om hon får bestämma, och det får hon ju, det är ju ändå inte så många dagar per år som vi är här!

Nu blir det kvällsmål och sedan kryper vi i säng... Imorgon bär det av upp till Finlands soligaste stad, med andra ord upp till fd studieorten Vasa - vi är exalterade! Sambon ska återse polaren J medan jag och liten skrutt tänkte göra stan, jag hoppas få några viktiga inköp gjorda... Både ett ½-årsfirande och ett dop närmar sig med storm steg! På kvällen kommer vi sedan hänga hos liten skrutts gudmor - och ni skulle bara veta hur mycket jag saknar den tjejen, det kommer bli kramkalas så det förslår!


Men nu, god natt!


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar