Om lite morgonbus

Denna onsdagsmorgon vaknade jag av det underbara ljuset, skulle ju önska att det var solens strålar som letade sig in genom sovrumsdörren, men ljuset är nästan lika fantastiskt! Meteorologerna har förutspått att sommaren är på intågande och det hoppas vi verkligen på :) Det positiva med regnet är att den fört grönska med sig (gräsmattan är ljuvligt grön och björkarna har inga mössöron längre utan fullstora löv...) och mina jordgubbssticklingar som jag planterade i en av odlingslådorna ser ut att må suveränt - några av plantorna blommar faktiskt redan! Men nu får solen som sagt återvända, så att man får njuta av allt det gröna :) Och ta tag i trädgården som ser ut som en smärre byggarbetsplats för tillfället...

Hehe, här ser igen mig! Mamma, hittar du mig?

Än så länge har vi inte gjort många knop här hemma... Det blir så vissa dagar och eftersom liten skrutt sover ett pass mellan 10:00 och 11:00 så upplever jag det som onödig stress att komma oss iväg ut på morgonen, om vi inte måste förstås... I stället har vi röjt lite här inne och så blir det alltid lite bus i vår säng i samband med att den bäddas :) Och ja, sängen vår bäddas, varje dag! Jag skulle bli helt nipprig om den skulle stå obäddad... Och liten skrutt ger alltid en hjälpande hand, eller ja, läs: rullar runt och hoppar i sängen, samt skrattar högljutt åt mina tappra försök med att få ordning på både täcken, dynor, sängöverkast och kuddar - vår lilla tokfia! Men det gör ju ingenting, det får ta tid och jag ler brett åt hennes påhitt :)

Ååå, titta mamma, den lyser!

Men till sist brukar båda täcken och dynor ligga där de ska och sedan är det "bara" att slänga sängöverkastet över allt som man kämpat med en god stund... Liten skrutt ligger dock för det mesta mitt i sängen och blir således under sängöverkastet och det föranleder oftast en tittut-lek och så försvinner några roliga minuter i samband med det ;) Med sängöverkastet på plats så brukar liten skrutt spontant vilja lyfta upp kuddarna från golvet och ge dem till mig, som sedan ska lägga dem på sängen... Idag låg hon dock utbredd på sängöverkastet och fnissade så jag slängde kuddarna över henne istället, och då tyckte hon självklart att hon skulle gömma sig bakom dem... Vart får de alltifrån?!

Och det som lyser är taklampan i sovrummet...

Och det är ju sådana här morgnar som jag kommer att sakna den dagen jag börjar jobba igen! Och det där med att börja jobba igen kryper ju närmare på och blev allt tydligare under gårdagens möte... För å ena sidan är jag exalterad att få återvända till arbetslivet men å andra sidan kommer en massa dyrbar tid med vår dotter att gå förlorad :( Jag kan tänka mig att veckosluten kommer få en helt ny innebörd den dagen liten skrutt är i dagvård och vi föräldrar på jobb... Men det kommer bli bra, det tvivlar jag inte en sekund på!

Men det är länge dit! Vi har en underbar sommar framför oss innan den nya vardagen tar vid... Och istället för att tänka framåt så fokuserar vi på här och nu och försöker njuta av varje sekund tillsammans! Idag ska vi förresten få varsin makeover, eller jaaa, liten skrutts kalufs ska jämnas till medan JAG tänkte våga lite mer än vanligt... Och den här gången tänker jag inte fega ut!


Jag önskar er en fin onsdag!


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

4 kommentarer:

  1. Alltså vilken sötis!! :) Jag älskar också våra stressfria morgnar just nu, helt underbara! Vad spännande annars med frissabesök. Är det första gången ni klipper A´s hår eller har hon fått en makeover tidigare? Jag tror det börjar vara dags att klippa vår fröken också, eftersom pannluggen börjar komma i ögonen och hon är inte allt för ivrig på att ha spännen i håret, även om jag skulle föredra det ;).

    Ha det så bra och ja, njut av den härliga hemma tiden :)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, javisst :)

      Ja, det var första gng som A:s hår klipptes
      och det gick verkligen över förväntan!
      Jag var lite orolig innan då hon har extremt många myror i brallan
      men tack vare vår frissa så gick det jätte smidigt!
      Hennes hår toppades bara lite här och där,
      mest i nacken då pannluggen ännu inte hänger i ögonen...
      Men det blev så fint så,
      jämnare och inte lika "baby"-spretigt :)
      Lyckligtvis går hårspännen hem hos liten skrutt
      och jag hoppas att vi ska kunna klara av att spara lång lugg
      för jag tycker det är så mycket smidigare med en lång
      jämfört med en kort som måste klippas relativt ofta...
      Men vi får se,
      hennes tycke för spännen kan ju vända vilken dag som helst ;)

      Tack!
      Och ja, jag försöker njuta varje sekund!
      Inte alltid lätt, men försöka kan man alltid :)
      Sköt om dig/er!
      Kram, P

      Radera
  2. Jag verkligen älskar när man kan ta det lugnt på morgonen och hinna med en massa morgonmys och lek innan man startar dagen.

    Nova älskar att vara på förskolan och hon busar och leker bra med barnen där. Hon var ledsen i början när jag lämnade henne men nu springer hon in och vill knappt säga hej då. Så det känns som bra betyg!

    Hoppas ni har en mysig onsdag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååå det är så skönt!
      Tur att det finns veckoslut sedan när man börjar jobba igen :)

      Så skönt att höra att Nova trivs!
      Det är ju det man önskar alla barn :)
      Jag hoppas verkligen att vår skrutt också kommer trivas,
      oberoende av vart hon hamnar i dagvård...
      Vi har nämligen inte fått ngt beslut ännu
      och jag börjar bli smått nervös :-/
      Men det ska väl nog ordna sig!

      Trevlig torsdag!
      Kram, P

      Radera