Om en sommarvarm måndag

Tjingeling på er denna måndag den 19:e maj! Precis som på många andra håll så har sommaren hittat hit, underbart om ni frågar mig även om jag inte är någon soldyrkare :) Men jag tycker om att vara utomhus och då är fint väder och värme alltid ett plus i kanten! Här hemma hann vi knappt äta frukost och klä på oss innan vi traskade ut i trädgården och satte igång med dagens göromål... Förmiddagens främsta to do var att plantera lite smått och gott i en av mina två odlingslådor, och nu håller vi tummarna för att sallat, gul lök, basilika och morötter så småningom ska börja se dagens ljus :)


I den andra odlingslådan har jag stuckit ner ett gäng jordgubbssticklingar och de verkar trivas som fisken i vattnet! Det gäller bara att komma ihåg att vattna dem också, eftersom odlingslådorna för det första är placerade på ett varmt ställe och för det andra blir det varmt i själva lådorna... Men såhär långt ser det ju bra ut! Sedan kan jag ju poängtera att jag ingalunda har några gröna fingrar ;) Det jag och liten skrutt odlar är mest på skoj och det blir vad det blir av det hela... Men jag hoppas att vi får något litet att skörda i alla fall, att få en munsbit när man är ute räcker gott och väl!


Och titta! Vårt gamla, knotiga, mossiga körsbärsträd som jag trodde sjöng på sista versen ifjol när det inte orkade blomma, men se, i år blommar det igen! Och det är fullt med blomknopp som ännu inte slagit ut, ljuvligt :) Så än ger jag inte upp hoppet och ska försöka vårda det ömt med mina icke gröna fingrar... För visst är det charmigt med gamla träd?! Tycker i alla fall jag :)

Nu måste jag avrunda, har nämligen en hel del att ta igen här inomhus då vi knappt satt vår fot i huset under helgen som gick... Och det är ju konstigt det där, att fast man inte är inne så blir det ändå "oredigt" här och där!


Ha en fin start på nya veckan!


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

10 kommentarer:

  1. Va mysigt att ni har planterat så mycket saker. Jag skulle också vilja plantera en massa men jag är ju så dålig på det där så jag vågar inte. Kanske vågar mig på det nästa år istället när vi har målat klart allt här hemma. Då kan jag bara lägga tid på det =)

    Hoppas ni har en mysig måndagskväll! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen ett nyfunnet intresse för min del,
      för det där med trädgårdsfix har inte varit min kopp thé...
      Inte kan jag något heller,
      men vi får prova oss fram helt enkelt :)
      Och sedan när övriga trädgården är upp och ner,
      (vi håller på att jämna ut gården och ska så nytt gräs bland annat)
      så uppskattas en liten vrå där jag kan andas ut en stund!

      Så visst ska du testa!
      Det är ingenting att vara rädd för,
      det värsta som kan hända är ju att ingenting gror ;)
      Men hur farligt är det egentligen?!

      Ha det bra denna tisdagskväll!
      Kram, P

      Radera
  2. Visst är det så kul ja med trädågrdsfix nu! Och vi är också ute supertidigt tack var vår morgonpigga Wilma:) I morgon ska jag och syrran plantera i pallkragarna med våra tjejer. Så får vi ser hur det ser ut när det kommer upp, kan ju bli lite huller om buller:)
    Visst är det kul att testa någon nytt när man är hos frisören ja! För två gånger sedan klippte jag kortare och trivdes jättebra, men nu får det nog växa ute lite igen:)
    Kram fredrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen visst är det!
      Och jag som verkligen varit ointresserad
      av allt som heter blommor och växtlighet
      blir nästan lite chockad över min iver ;)
      Hehe, jag kan riktigt se framför mig
      hur tjejerna sticker ner ett frö här och ett frö där!
      Men gud så härligt att de får vara med,
      det är rätt det :)

      Ja, ibland behövs en förändring!
      Och nu var det dags...
      Men känner jag mig själv så låter jag det växa ut ngn gng igen :)

      Kram, P

      Radera
  3. så mysigt med plantering. så har man en liten örtträdgård och kan kila ut och knipsa av det som behövs till middagsmaten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så jag tänker mig det hela!
      Sedan får vi se om liten skrutt äter upp allt,
      eller om vi "på riktigt" får användning av något :)
      Vi har nämligen en liten kanin till dotter
      som älskar grönsaker, frukt och bär!

      Tack för din kommentar!
      Kam, P

      Radera
  4. Vad kul att du kommenterade hos mig! Jag är också suuuuperdålig på att kommentera, även om jag är inne här och kikar emellanåt! Visst är det kul att odla? Jag har ju också försökt mig på det där i år och det ska bli skoj och se ifall det dyker upp något :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att det kan vara så svårt,
      att plita ner några rader ;)
      På den fronten är IG hundra gånger smidigare!
      Kul dock att höra att du brukar kika in här :)

      Ååå det är ju jätte kul!
      Ett nyfunnet intresse för min del :)
      Får bara se hur länge iver håller i sig..?
      Jag och blommor/växtlighet brukar inte gå hand i hand ;)

      Kram, P

      Radera
  5. Åååh, vilka underbara utebilder!! Härlig tid vi lever i :).

    Ha det bra!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Tiden just nu är helt underbar!
      Och tänk att vi kan njuta av den såhär
      tack vare vårdledigheten, toppen juh!

      Detsamma :)
      Kram, P

      Radera