Om en prunkande trädgård och egentid

Det där med att få dyrbar egentid är jag nog inte så bra på att utnyttja ;) Sambon och liten skrutt for på egna äventyr för drygt en timme sedan och allt sedan dess har jag gått in och ut i alla rum - hängt tvätt och satt igång torktumlaren i badrummet, vikt tvätt i sovrummet, förberett middagen i köket, plockat lite smått och gott i vardagsrummet, slagit in en present vid matsalsbordet, sopat golvet i hallen och gjort i ordning på liten skrutts rum! Därtill tyckte jag att en dusch skulle sitta fint och innan jag klev i duschen ordnade jag så att fotografierna på kameran flyttades över till datorn - multitasking! Men NU ska jag pusta ut en stund här framför datorn, jag har precis fönat håret och fått kläderna på mig, dagens middag är i ugnen och ännu syns inte mina två kära familjemedlemmar till... Så lite egentid ser det ut att bli ändå ;)

en av våra tre rhododendronbuskarna

Hur har ni det förresten? Under det gångna veckoslutet valde jag att lägga allt vad telefoner och datorer heter åt sidan, så inga bloggar och inget instagram för min del med andra ord - så välbehövlig emellanåt! Istället försökte jag stanna upp och njuta av nuet... Känns som det enda rätta när vädret är så fantastiskt, imorgon ska det tydligen bli sämre igen :( Dessutom hade jag ju besök lördag-söndag och ville självklart ta tillvara på tiden med fina J, tack för besöket vännen! Men idag har jag och liten skrutt varit tillbaka i vardagen, på förmiddagen hängde vi på stranden och första delen av eftermiddagen har tillbringats ute i trädgården! Och så har det ju ätits och vilats där emellan men det kan ni säkert räkna ut...

när det vanliga körsbärsträdet nästan blommat ut börjar detta (prydnadskörsbärsträd?) blomma

Efter strandbesöket kom det förresten en leverans hem till dörren och så småningom kan jag och liten skrutt sadla om till cyklister, jippie! För en tid sedan beställde vi cykel och cykelhjälm åt mig och en cykelstol (heter det så??) för liten skrutt och bara samtliga leveranser anlänt kan vi äntligen bli lite mera "rörliga"! Det där med att inte ha tillgång till bil dagtid kan verkligen gräma mig vissa dagar men snart kommer vi kunna röra oss obehindrat, nästan i alla fall :) Sedan kan man visserligen tycka att tajmingen är lite fel, om mindre än en vecka inleds sommarsemestern för pappan i huset och då finns ju bilen tillgänglig, hehe! Men då tänker jag att vi kan ju cykla i stället för att ta bilen när vi ska någonstans, för cykla är ju kul :)

en frodig buske med vita blommor - någon som vet vad det är?

Annars då? Jodå, allt är väl riktigt bra :) Förutom att vi fick en f*ck*ngj*vl*sk*t-besked på posten idag... Men bollen har redan satts i rullning och jag är övertygad om att det hela ska ordna sig... Det är alltså frågan om liten skrutts dagvårdsbeslut som vi inte alls är nöjda med, men det löser sig, det måste lösa sig! Men för övrigt mår vi alla alldeles utmärkt, sambon ser ljuset i tunneln på jobbet efter ett par intensiva veckor, liten skrutt rultar runt som vanligt och försöker vara tapper trots tandsprickning och jag gläds över att få påta i trädgården, faktiskt! Det skulle nog ingen ha trott för bara ett par år sedan, allra minst jag! Och under tiden som liten skrutt sov middagsvila idag gick jag runt med kameran, därav bildkavalkaden i detta inlägg ;)

det växer så det knakar i odlingslådorna

Och titta vad som kommit upp på bara en vecka! Lökarna är redan en bra bit över jorden och den gröna "floden" där i bakgrunden är sallat :) Basilikan har jag också börjat ana och en och annan morot har kommit upp, jeee! Helt otroligt tycker jag som aldrig odlat någonting tidigare och jag blir nästan som ett barn på julafton varje dag jag går till odlingslådorna och ser vad som hänt! Nu hoppas vi bara på att gräsfröna som vi sådde senaste vecka också skulle ta sig och att vi i höst kommer ha en grönskande tät gräsmatta... Annars kommer den där förbenade vattningen morgon-middag-kväll kännas en aning bortkastad!


Men nu ska här dukas bord inför middagen! 
Vi ses igen, troligtvis redan imorgon :)


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

8 kommentarer:

  1. Alltså salladen... hur länge sedan satte du den? Den sallad jag satte för typ måååånga veckor sedan ser jag inte skymten av.. hmm... börjar nästan tro att jag inte riktigt lyckats med den, kanske får sätta ny, haha :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt bara en vecka sedan jag påtade ner fröna i jorden!
      Så detta har gått otroligt snabbt, känns det som i alla fall...
      Sedan vet jag inte om det bara varit god tur,
      eller om jag faktiskt besitter lite gröna fingrar ;)
      Men så har det ju också varit VARMT
      och jag har vattnat 1-2 ggr per dag under de varmaste dagarna...
      Så vädret har ju varit idealiskt!

      Ett tips för att kolla din sallat är att försöka peta lite i jorden
      på ett litet ställe där du satt fröna...
      Det kan ju hända att det händer saker och ting under jorden,
      som ännu inte syns ovanför ytan!
      Lycka till :)

      Radera
  2. Vår rhododendro blommar oxå riktigt fint nu. Första året sen vi planterade den. Fin blommande buske! Nu väntar jag bara på att bollspirean skall slå ut, görligt vita "bollar" som blommar :) / ela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen hej Ela,
      vad glad jag blir över din kommentar!

      Javisst är rhododendronbuskarna fina,
      blommorna är fantastiska!
      Önskar bara att våra buskar skulle vara lite "redigare"
      nu spretar de ju hit och dit ;)
      Din/er såg så välskött och nätt ut!

      Bollspirea har jag också funderat på till trädgården!
      Mamma har en stor buske och jag har alltid gillat de vita "bollarna" :)
      Men det får bli nästa års projekt,
      nu hoppas vi på lite grönskande gräsmatta först...

      Radera
  3. görligt=härligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Autokorrigering på mobilen?
      Alltid lika underbart när den kommer på egna ord ;)

      Radera