Om att vara en krävande förälder

Hej gråmulna tisdag! Vart tog värmen och solen vägen? Igår tillbringade vi förmiddagen på stranden, lättklädda och med bara fötter... Idag blev det i stället barnvagnspromenad och ett besök till lekparken, i duggregn och med mycket kläder på - det är minsann en varierande väderlek vi har här i vårt land! Men jag klagar inte, att få uppleva dessa olika väderförhållanden gör ju att man uppskattar de fina, varma dagarna lite extra, eller hur? Och ärligt talat behöver jag lite regn och kyla ibland, dagar när man utan minsta dåliga samvete kan vara inomhus, tända några ljus och krypa ihop under en filt i soffan, ställa till med bakning eller storstädning, hinna ikapp med pappersarbetet eller roa sig med lite kreativt skapande... Idag har vädret även gått hand i hand med min sinnesstämning :(

lite ogräs i form av ljusrosa lupiner på vårt köksbord

Efter gårdagens inlägg fick jag rekommendationer om att radera det jag skrev angående liten skrutts dagvårdsbeslut, rader jag skrev i stundens hetta när känslorna hade övertag på mitt rationaliserande... Och som ni säkert förstod på mitt klumpiga uttalande så är både jag och sambon missnöjda med beslutet om dagvårdsplats åt vår dotter. Därmed har vi använt vår rätt att överklaga och det var det jag syftade på med att "bollen har redan satts i rullning". Jag brukar inte ta ställning till diverse frågor här på bloggen, dels för att jag i första hand skriver för att hålla min familj och mina vänner uppdaterade om vad som händer i mitt liv (avståndet gör nämligen att vi inte har så mycket kontakt) men dels även för att göra någonting av den mängd fotografier jag dagligen tar! Dessutom trivs jag med att "skriva dagbok" och att jag sedan har goa människor som följer mig och kommenterar nu som då är verkligen en bonus, en bonus som värmer och glädjer mig något enormt :)

lupiner som förhoppningsvis tar sig och börjar blomma där i vasen

Men nu blev jag extremt upprörd över beslutet, inte över det faktum att vi fick plats där vi fick, utan först och främst med tanke på att vi inte fick en plats i enlighet med våra tre önskemål. Våra angivna alternativ verkade inte ha tagits i beaktande och i stället fick liten skrutt plats på ett ställe som vi inte ens hade haft i åtanke... Och jag frågar mig HUR man kan placera ett barn utanför ramen för den skriftliga dagvårdsansökan utan att ha varit i kontakt med föräldrarna? Dessutom, när man som vi bor i en relativt liten kommun, hör man ju saker och ting "på stan" och min magkänsla protesterade starkt till denna dagvårdsplats! Nu, innan jag går vidare i mitt resonerade vill jag framhålla att det jag skriver här är i form av förälder, i form av en mamma som bara vill sitt barns bästa - och då kan känslorna gå lite överstyr... 

min efter-lunchen-kaffekopp, ack så välbehövlig!

Jag nämnde tidigare att vi snabbt tog tag i saken och överklagade beslutet, vi ringde några samtal och av tidigare erfarenheter vet jag ju att det mesta går att lösa! Det gäller bara att ha rätt inställning... Men när det kom till detta var jag verkligen knäckt och här hemma diskuterade vi redan att jag skulle bli hemma med liten skrutt, skit i att jag vill tillbaka till arbetslivet - det ska inte ske på bekostnad av vår dotters välmående! Och så fällde jag några tårar, eller ja, stortjöt, när jag informerade chefen om att jag eventuellt inte kommer på jobb igen i juli... Lyckligtvis är fördelarna ändå många med att bo i en liten kommun, vi har blivit väl bemötta trots vårt krånglande och fått höra goda motiveringar till varför beslutet blev som det blev - men det kändes ändå inte rätt!

en kaffekopp som främst behövdes för att reda ut lite tankar och funderingar

Under dagens lopp har jag suttit i telefonen och diskuterat med inblandade parter ett flertal gånger och jag tackar ödmjukast för all den förståelse som mitt uppskärrade mammahjärta fått. Efter lite pusslande kunde vi mötas halvvägs och liten skrutt kommer inleda sin dagvårdskarriär på den plats som vi hade angett som andrahandsalternativ! Gladast är jag över att det inte behövde ske på bekostnad av någon annans dagvårdsplats, det skulle jag aldrig ha godkänt, utan ändringarna har kunnat ske i samförstånd med alla parter :) Nackdelen med att bo i en liten kommun är dock att jag nu kommer vara svartmålad som en jobbig och krävande förälder, men det kan jag ta! Och som en klok människa sa åt mig igår: "Ingen annan kämpar för ditt barns bästa och när det gäller ens egna barn går man genom eld om det så skulle behövas!"


Med det sagt sätter jag punkt...


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

8 kommentarer:

  1. Blir riktigt rörd när jag läser texten! Bra kämpat för dottern :)
    Skulle ha gjort precis samma sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack <3
      Du känns det minsann bra i maggropen!

      Radera
  2. Så bra mamma du är!! Och som någon klok sagt till dig, ingen annan kämpar så mycket för ens barn. Så det är klart du ska göra din röst hörd, och det gav ju resutat. Skön ni känner är nöjda nu!
    Här har det också varit grått och blåsigt idag så haft en sovardag:) Ja, ibland behöver man fylla på sömnkontot:)
    Fina och stämningsfulla bilder till inlägget!
    Kram fina goa du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fredrika!
      Funderade av och an många gånger
      om jag skulle "ställa till med besvär" eller ej...
      Jag brukar jämka mig
      och alltid ge nya situationer ett försök
      men den här gången gick det inte att gå emot magkänslan!
      Och det är väl så,
      att när det kommer till ens barn så går det inte att hålla känslorna borta :)
      Även om man annars är rationalist...
      Så ja, vi är nöjda nu :)

      Jamen visst,
      sömnkontot måste få sin beskärda del nu som då!
      Och då passar det ju utmärkt att ta igen sig
      en dag som det inte lockar att gå ut ;)

      Tack och kram, P

      Radera
  3. Då vi ansökte om dagvårdsplats åt vår flicka fick vi inte heller någon av våra önskemål, men den platsen vi fick visade sig vara den bästa och hon trivs jätte bra! Ville bara konstatera att man får inte alltid som man vill men allt kan lösa sig o bli bra ändå! (har hört flera andra familjer som d gått lika för)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Då får gärna skriva ut ditt namn
      och på så sätt stå för din åsikt,
      det bibehåller den goda stämningen
      som jag gärna vill ha här inne :)

      Vad skönt att höra att både ni som föräldrar
      och er dotter är nöjda!
      Det är a och o anser jag,
      både som förälder och som arbetstagare inom dagvården :)
      Och jag håller med dig till 100 %,
      ibland kan saker bli bättre än vad man hade tänkt sig från början!

      I vårt fall fanns det även andra detaljer som spelade in,
      saker som jag inte vill ta upp här på bloggen
      då jag inte på något sätt vill "peka ut" dagvårdsplatsen...
      Jag har ju inga personliga erfarenheter
      och vill därmed inte ta ställning till den kvalitativa dagvården...

      Men en betydande orsak till varför vi inte kunde tänka oss den här platsen
      är läget i förhållande till min och sambons arbetsplatser...
      Vi har valt att försöka klara oss med EN bil
      men det alternativet hade varit otänkbart
      om liten skrutt börjat i dagvård enligt det första beslutet...

      Men nu löste det sig,
      och jag är så innerligt tacksam!

      Ha en fin dag!
      Kram, P

      Radera
  4. Kramar till dig Paula och vad glad jag blev att det slutligen löste sig med dagvårdsplatsen! Jag håller med dig till 100 procent och skulle troligtvis ha gjort på samma sätt om vi var i liknande situation. Det är som sagt vår skyldighet och rättighet att kämpa för våra barn och lilla A har underbara föräldrar som gör allt för henne!!

    Det är verkligen synd att man snabbt blir svartmålad då man bor på ett litet ställe, men som du skrev " det får man ta". Och vad gör man inte för sitt eget barn?! Vem vet, kanske det inte blir så stor sak om det slutligen?! :)

    Hoppas du får en fin junimånad och kan nu njuta av tiden tillsammans nu när A har fått dagisplats och M får semester!

    Sköt om er! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för dina ord!
      Har känt mig lite vemodig efter allt "krånglande"
      och funderat på om vi gjorde rätt...
      Men jo, det har vi nog gjort!

      Kramar, P

      Radera