Om en helt vanlig måndag

Och regnet det bara öser ner... Jisses alltså vilket tråkväder vi har haft såhär inledningsvis denna majmånad och det ser inte bättre ut än att det fortsätter denna måndag :( Så vad passar bättre än lite inomhussysslor en dag som denna?! Jag har bland annat städat vår innebastu här på morgonkvisten, ett rum som tenderar att bli ett förvaringsutrymme för såväl utekläder, sportutrustning som städattiraljer... Tanken är att bastun ska göras i ordning till hösten men tills dess får jag väl räkna med att ett och annat stuvas in där ;) Dessutom går tvättmaskinen varm, men det brukar den göra på måndagar, det har blivit lite av en måndagssyssla...


Brist på sysselsättning för min egen del brukar det inte bli sådana här regniga dagar, alltid finns det något som måste tas itu med... Svårare är det att hitta på något att göra för liten skrutt! Oftast hänger hon mig i benen och ger mig en "hjälpande hand" eller hittar på saker där jag är, i morse då jag städade bastun sysselsatte hon sig med att sprida ut alla klädnypor över badrumsgolvet samt att gömma sig i ett av badrumsskåpen, hehe! Och långt nöjer hon sig med precis sådant men ibland inbillar jag mig att hon behöver så mycket mera... Så nu ber jag er om hjälp - tips på inomhussysselsättning för ett drygt ettåring tas tacksamt emot!


TROLLDEG

1 dl vatten
2 dl vetemjöl
1 dl salt
1 msk olja
(karamellfärg)

Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Färga hela degklumpen eller dela degen i flera bitar och färga med några droppar karamellfärg, arbeta in färgen i degen genom att knåda klumpen. Om du vill spara figurerna kan du antingen torka dem i ugnen i 100 grader i ca 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter eller bara låta dem stå på ett bakplåtspapper under några dagar, sväng dem gärna med jämna mellanrum.


Men nu ska det bli lunch här! Och sedan trotsar vi regnet och sticker iväg på barnvagnspromenad... Det finns ju inget dåligt väder, det finns bara dåliga kläder heter det juh, så jag klär mig vattentätt och bäddar in liten skrutt i vagnen under regnskyddet ;) En av oss kommer ha det varmt och mysigt i alla fall! Och när pappan i huset kommit hem ska vi checka av några ärenden på stan... 


Ha det gött!


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar