Om vår älskade dotter som idag vaccinerats

Hej på er denna fredagskväll! Skönt med några dagars ledighet, igen, eller hur? :) För trots föräldraledigheten måste jag säga att dessa dagar uppskattas lite extra - jag älskar verkligen när hela lilla familjen är samlad! Och nästa vecka är det återigen kort vecka, röd dag på torsdag i och med första maj och dessutom råkar sambon vara ledig på fredag så minisemester it is :) En vecka dit ännu dock, ska försöka njuta här och nu istället! 

koncentration på hög nivå - tornbygge i pj:s direkt efter frukost

Idag har jag bland annat varit till rådgivningen med liten skrutt, det var dags för tredje dosen av pneumokock-vaccinet och så kollades det vanliga som längd och vikt... Och vår stora lilla tjej hade växt så det knakat och nu kan jag förstå varför klädesplaggen i strl 80 börjar bli aningen för små ;) Både jag och sambon har förresten våra hälsokort från då vi var nyfödda sparade och trots att man inte ska jämföra så tycker jag det är intressant att kolla hennes utveckling i relation med våra ålderdomliga uppgifter! Jag har dock varit ur spel allt sedan liten skrutt föddes och det är bara att konstatera att hon går i sin pappas fotspår :) Så som hon väger och mäter över havet i dagsläget var jag knappt vid tvåårsålder, hehe!

här hittar man henne ofta - sittandes på en vanlig stol vid köksbordet

Men usch så det gör ont i mammahjärtat när det är dags för vaccinering :( Liten skrutt är allt modig hon, sitter så stilla och tyst i min famn och ser spänt på när nålen närmar sig låret, själv skulle jag ju helst se bort... Inga problem är det heller när nålen sticks in men sedan, när själva vaccinet trycks in, hua då! Snyft och tårar i några sekunder men direkt som det intressanta plåstret sätts på finns det annat att fokusera på! Och stolt är hon över sitt lilla plåster där på vänstra framlåret, ska se på det titt som tätt och så går vi igenom djuren om och om igen - där är katten som säger "mjau", där är kon som säger "mu", där är fåret...

korgen med returpapper i köket - en perfekt lekplats om ni frågar liten skrutt

Nackdelen med detta vaccin är dock att det ömmar precis där som nålen stuckits in... Vi ser tydligt på henne när det svider till men hon försöker tappert att hålla god min ändå, sötnöten! De senaste gångerna har hon även fått en ferbertopp under natten i samband med detta vaccin, så vi får allt se hur det blir i natt... Vi gav värkmedicin innan hon gick och la sig så förhoppningsvis får hon den skönhetssömn som hon behöver!

intressant barnprogram då liten skrutt valt att pausa från "gungandet" i babysittern

Och imorgon är det en ny dag och förhoppningsvis är alla vaccin-relaterade krämpor ett minne blott, hoppas hoppas! Vi ska försöka bocka av några påbörjade trädgårdsprojekt under morgondagen och liten skrutt som älskar att vara utomhus får självklart vara med på ett hörn :) Mina pallkragar borde bland annat bli färdiga att sättas på plats och så småningom ska vi börja odla... Ser framemot att börja så lite frön tillsammans med liten skrutt, sedan vattna omsorgsfullt och med tiden rensa ogräs för att sedan kunna skörda det vi sått! 

böcker försöker vi läsa ett par gånger om dagen - boktokig som hon är bläddrar hon även gärna i dem själv

Ojdå, nu blev det visst en massa osammanhängande text och en smärre bildkavalkad ;) Bilderna är helt utan inbördesordning men är fotografier från veckan som gått... Fotografier på vår fina, roliga, charmiga, glada, nyfikna, envisa, gosiga, underbara lilla tjej! Hon som har någonting på gång hela tiden och som troligtvis har bättre koll på husets alla vrår än vad vi föräldrar har + Hon som är extremt nyfiken på sin omgivning och inte räds över att undersöka nya saker + Hon som äter som en häst och är i stort behov av sömn för att humöret ska hållas i schack + Hon som överöser oss med pussar och kramar och strålar glatt... Hon, vår älskade dotter - vi älskar dig till månen och tillbaka!!


Nu tar jag helg hörrni, sköt om er!


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att fredagarna var lika härliga när man var föräldraledig som när man jobbar. Det är ju så mysigt när man kan vara lediga tillsammans och hitta på en massa mysiga saker =)

    kram kram

    SvaraRadera