Om vad vi gjort i vardagsrummet

Vill bara snabbt titta in med ett inlägg som jag började på redan tidigare idag! Sedan är det sängen som gäller för imorgon är det fullt upp... Valborgsmässoafton it is och på kvällskvisten kommer vi ha huset fullt med härliga människor, det blir grillat och en varm utebastu - kanske någon även vågar sig på ett dopp ;) Bubbel i glasen, godsaker på bordet och diskussion in på småtimmarna, kan det bli bättre?!


För ett bra tag sedan lovade jag er före- och efterbilder av vårt vardagsrum... Tro inte att jag har glömt vad jag lovat, nej, inlägget har funnits i tankarna allt sedan dess :) Problemet är bara att jag inte hittar förebilderna!! Med undantag av fotot här nedanför alltså... Jag vet att vi ska ha en drös med bilder från då vi fick nycklarna till huset och dessutom vet jag att sambon dokumenterade processens gång med telefonkameran, personligen låg jag ju och kräktes dygnet runt (gravidillamående) vid den tiden :( Men det ser inte bättre ut än att jag har råkat radera mappen - för den finns varken på datorn eller på externa hårdskivan, snopet!


Men så här såg det alltså ut i samband med att vi var och såg på huset! Inga kommentar tack... Men jag kan ju berätta att det inte var interiören vi fastnade för ;) Nej, först och främst är det ju läget vid vattnet som vi förälskade oss i! 

Helt upp och ner kommer jag nu lista vad vi har gjort i detta rum:

- fotot här ovan är taget genom en öppning mellan kök och vardagsrum, den vägg som fanns där då är dock ett minne blott! En vägg som visade sig innehålla två vattenrör som ledde upp till övervåningen, så det där med att "bara" ta ner väggen blev ett större projekt än vad vi tänkt oss :)
- golv- och taklister, tapeten och MDF-panelen i taket revs ut illa kvickt, dessutom knackades kaklet på öppna spisen bort
- sambon och "svärfar" fräste spår i golv och väggar, allt för att sedan kunna dra all elektronik i rör i dessa spår - har jag nämnt att jag är allergisk mot kablar/sladdar ;)
- väggen bakom tv:n "skålades" ut några centimeter för att skapa utrymme för en "låda", där finns nu ett virrvarr av sladdar samt en väggkontakt för tv:ns strömuttag
- fönstret målades vitt och persiennen fick säga hejdå, och de dubbla terrassdörrarna byttes mot en enkel i vitt
- öppningen till öppna spisen murades mindre och en lucka sattes på plats, granitskivan ovanpå valde vi att behålla
- väggelementen blev som nya med lite vit färg
- väggar och tak slipades för att sedan målas i vitaste vitt, öppna spisen fick sig också några lager med vit färg och innan det putsades den
- nytt golv lades på det befintliga, vitt mattlackat askparkett, ett val vi inte ångrat för en sekund!
- framför spisen fick det bli några stenplattor, i samma höjd som golvet, med en list runtom
- och till sist spikades nya golvlister samt dörr-och fönsterfoder på plats

Det torde vara allt! Sedan var det bara inredningen kvar :)


Vi har inte köpt något nytt i möbelväg till vardagsrummet, utan allt hängde med från förra lägenheten... Inredningen är inte optimal i dagsläget, inte på långa vägar! Men vi har valt att bo in oss innan vi tar några beslut :) Dessutom har det ju varit fullt upp med bland annat renovering av övriga huset, en liten skrutt och trädgården, så det har helt enkelt inte varit prio ett... Men det är något jag hoppas kunna råda bot på i höst!


Sofforna tänker vi inte göra oss av med (även om de är snäppet för stora för detta utrymme) men ett nytt soffbord och några tavlor ovanför soffan ska det i alla fall bli! Vi har också i planerna att fixa en egen lösning till förstärkaren och baslådan, som nu står lite sådär provisoriskt till höger om stora soffan... Ett litet sidobord i hörnet där sofforna möts drömmer jag också om, man kan aldrig få för många ytor att ställa lite "piff" på ;) Sedan skulle det inte heller skada med lite belysning och några växter!


Godnatt med er!
Och utifall jag inte hinner titta in imorgon, TREVLIG VALBORG!


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

2 kommentarer:

  1. Å så duktiga ni har varit!! Ni har ju så fint i vardagsrummet. Det är rätt kul att titta på förebilderna för man blir lätt hemmablind och glömmer bort vilket jobb man faktiskt gjort. Man tittar bara framåt på det man inte har gjort eller skaffat än. Det är jag väldigt bra på iaf;) Så kul er Valborg kommer bli. Det kommer fina vänner till oss med och vi ska trotsa det dåliga vädret och grilla och himla trevligt ihop!!

    Jag ska absolut uppdatera om färgvalet till huset. Vilken djungel det är! Vill ha vitt hus men är så nervös hur den vita kommer bli jämte de vita teglet... bild på allt kommer:)

    Kram fredrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack <3
      Hmm, men javisst är det så!
      Att man glömmer,
      och istället för att stanna upp och njuta
      så ser man bara på vad som inte är gjort...
      Tråkigt men sant!
      Därför är det kul att knåpa ihop inlägg som detta,
      för måste man verkligen gå tillbaka,
      och tänka efter...
      Och man kan ju inget annat än bli lite stolt :)

      Jag väntar med spänning på färgval,
      och att se hur det blir!
      Jätte bra är jag övertygad om,
      det brukar det bli när du är inblandade Fredrika ;)

      Fortsatt trevlig helg!
      Kram, P

      Radera