Om drömredskap till köket

Tisdagskväll och mörkret håller på att lägga sig utanför våra fönster... Jag älskar verkligen att vi bytte till sommartid natten till söndag och därav fick ljusare kvällar :) Dessutom sover liten skrutt längre om morgnarna då det inte blir ljust lika tidigt så det är minst sagt en "winwin-situation" för oss alla! Måste införskaffa en mörkläggningsrullgardin till hennes rum genast när tillfälle ges, för sakta men säkert blir det ju ljusare igen... Härligt med ljus men sömn behöver vi alla ändå ;) Och tydligen räcker det inte med spjälgardiner + mörkläggningsgardiner för hennes del så här måste vi helgardera oss, hehe!

Men det var inte det jag hade tänkt skriva om... Under liten skrutts middagsvila tidigare idag klickade jag in mig hos Bagaren och Kocken och vips hamnade en hel del i varukorgen! Tanken var aldrig att jag skulle beställa hem någonting (vilket jag heller inte gjorde) utan jag drömde mig bort en stund bara :) Men när jag bakade i helgen slog det mig att det börjar bli dags att förnya saker och ting - många av de köksredskap vi har är från tiden vi studerade och de har sannerligen sett sina bästa dagar ;) Den ena metallvispen på min elvisp är bland annat sönder! Dessutom vill jag sakta men säkert "platsbanta" hemmet och i köket finns det minst sagt ett och annat att rensa ut...






Jag tänker inte gå "all in" gällande plastbantningen men jag tänker att sådant som kommer i kontakt med värme, kyla eller övrig slitage (såsom elvisp och andra "vassa" redskap) gärna får bytas ut. Prio ett är våra bunkar och skålar! Dessa i porslin från IB Laursen har jag fingrat på många gånger men aldrig kommit till skott att köpa... Nya slickepottar skulle jag inte tacka nej till och dessa knalligt rosa med träskaft skulle förgylla vilken bakningsstund som helst :) En KitchenAid Artisan har stått på min önskelista läääänge men egentligen behöver vi ju inte en, det går ju precis lika bra att röra/knåda för hand! Men en vacker dag när vi gifter oss så kanske det skulle vara en bra bröllopspresent - jag älskar ju att baka och sambon älskar ju att äta det jag bakat ;) Och sedan kommer vi till stora plast-dilemmat!! Jag spritsar en hel del och i nuläget använder jag vanliga tyllar i plast och spritspåse i plast... Denna från Lékué är ju i silikon men tyllarna är ju även här plast, skulle ju varit perfekt om de vore metall! En annan simpel sak att byta ut är de klassiska plastmåttsatserna, till oss kommer antingen denna i porslin från House Doctor eller en i metall få flytta in... Och sist men inte minst, vi behöver en ny elvisp! Och nej, jag vill inte ha någon annan än denna vita från Dualit, punkt ;)

Där var det! Jag har en väninna, som kommenterade i samband med att jag frågade er läsare VEM ni är och VAD ni helst läser om, som skrev att hon gärna vill se diverse önskelistor här på bloggen... Och även om det varken är hög tid för jul eller min födelsedag så flyger dessa saker direkt upp på min önskelista :) Nu ska jag faktiskt ställa mig i köket och fixa något så "fancyt" som lite kvällsmål, sedan blir det tandborstning och sängen! Jag och liten skrutt har varit på mammabarnträff under kvällen och nu är jag tröttare än tröttast, gäsp!


Vad har du för köksfavoriter/-drömmar?


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar