Om sista mars, ett tack och ett recept

Och vips så var det sista mars! Hej måndag och hej på er :) Först vill jag säga TACK för era kommenterar de senaste dagarna, det glädjer mig något oerhört att ni tar er tid! Jag uppskattar verkligen den lilla dialogen som uppstår i samband med era rader och det värmer lika mycket varje gång jag ser att någon lämnat ett spår efter sig! Och så är det ju så roligt att klicka in mig till er som har bloggar - ni är ju så många underbara, fina människor som lägger ner tid och möda i bloggandet men som är svåra att hitta om man inte vet var man ska söka... Men nu har jag funnit några av er ;)


Jag bakade förresten vansinnigt saftiga och goda cupcakes under veckoslutet och måste bara dela med mig av receptet! Dels för att någon annan kanske vill testa men även dels för att ha det sparat i arkivet och således ha det tillgängligt oberoende av var jag befinner mig, smidigt! Ett tips är att låta dem stå till följande dag, för tydligen blev de mycket godare dagen efter :) Dessutom har jag i planerna att baka dem till påsk men istället för att garnera dem med en valnöt tänkte jag toppa dem med ett litet påskägg - tror det blir en hit!

CARROT GINGER WALNUT CUPCAKES
(källa: Leila Lindholm)

Ingredienser
3 ekologiska ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
1½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
2 tsk malen ingefära
1½ dl solrosolja
4½ dl rårivna morötter
100 g valnötter


  1. Sätt ugnen på 175 grader. (varmluft som vanligt, när det är Leilas recept)
  2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
  3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten. (jag silar ingredienser genom durkslag i samband med att jag vänder ner blandningen i äggsmeten)
  4. Tillsätt solrosolja, rårivna morötter och mycket grovt hackade valnötter.
  5. Placera ut pappersformar (i en muffinsplåt) och fyll formarna till 2/3 med smet.
  6. Grädda i mitten av ugnen i 12-15 minuter. Låt svalna.


Frosting
60 g mjukt smör
5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100 g philadelphiaost


  1. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, rivet limeskal och philadelphiaost krämigt. (jag brukar köra det med elvispen)
  2. Bred frostingen över cupcakesen och garnera med en valnöt. (jag föredrar att spritsa frostingen)



Så småningom är sambon hemma efter en kort arbetsdag och då ska vi mumsa i oss varsin, de två sista faktiskt :( Hade med ett gäng cupcakes till "svärisarna" igår och de slank ner utan problem! Om jag inte missminner mig så blev det 15 stycken i mina muffinsformar men med facit i hand skulle jag ha kunnat sätta lite mera smet i varje form... Och snart är alla femton stycken ett minne blott - farligt med godsaker hemma! Men vi kompenserar det med massor av trädgårdsarbete så det jämnar ut sig ;)


Simma lugnt!


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

2 kommentarer:

  1. Å jag som älskar att baka måste verkligen testa att baka dessa. Ser ju riktigt gott ut måste jag säga =)
    kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det :)
      De var riktigt mumsiga vill jag lova!
      Kram, P

      Radera