Om att skapa egna påsktraditioner

Och så blev det skärtorsdag! Vill inte låta klyschig, men jisses så dagarna går! Trots en envis förkylning, som bl.a. satt käppar i hjulen för gårdagens simhallsbesök, tycker jag att det mesta är under kontroll inför påskledigheten... Veckohandlingen gjorde vi redan igår, allt för att undvika stressen i matbutiken idag och dessutom stökade vi undan det mesta av veckostädningen :) Jag har även gjort i ordning gästrummet, eftersom mina föräldrar och ena bror kommer hit imorgon - ni är efterlängtade! Imorgon ska vi förresten också fira guddotterns mamma som fyller år idag (grattis än en gång!) och så ska jag försöka förbereda det mesta möjliga inför lördagens påskkaffe.

färska tulpaner tillsammans med några videkvistar på matbordet

Jag vet inte hur det är med er, men för min del har påsken alltid gått ganska obemärkt förbi... Visst har det varit skönt med några extra dagars ledighet, men annars har jag mest frossat i godis (eller frossat och frossat, under de senaste 2 påskarna har jag godisstrejkat) och bara tagit det lugnt. Jaa, lite godare mat har vi väl också ätit men det har aldrig känts som om vi gjort något traditionsenligt... Men, allt sedan liten skrutt kom till världen har jag och M diskuterat det här med diverse högtider och hur VI vill fira dem - för VI vill gärna skapa egna traditioner som känns rätt för OSS :) Hur vi tänkte kring och hur vi firade jul kan ni läsa om HÄR... 

bananpannkaka till mellanmål tidigare idag och en ivrig fröken

I år har vi valt att fira påsken enligt följande, i hopp om att vissa delar kan bli återkommande år efter år... Skärtorsdagen lägger vi ingen större vikt vid, jag och liten skrutt har skrotat runt här hemma och gjort sådant som vi annars gör när vi bara är hemma ;) När pappan i huset kom hem tog jag bilen in till stan och bockade av de sista inköpen inför påsken, såsom det sista till liten skrutts påskägg och färska tulpaner till matbordet. Men i det stora hela har dagen löpt på i vardagens tecken! Det som vi gärna ser att blir till återkommande traditioner är dock påskkaffet som vi kommer att ordna här hemma på påskafton och påskmiddagen som svärföräldrarna kommer att bjuda på under påskdagen... Sedan ska vi också försöka få till en "äggjakt" på lördagen då liten skrutt ska få söka sitt ägg som jag fyllt med lite kläder, hårspännen och såpbubblor.

påskhelgens blombukett och sambon i bakgrunden

Jag hade också i planerna att klä ut henne, men vi får se hur det blir med den saken... Hon är ju söt som hon är ;) Och det känns inte så viktigt då vi bara kommer vara hemma, skulle vara en annan sak om hon skulle vara i den åldern att hon vill ut och "påska" hos grannarna eller om flera barn skulle vara involverade i vårt påskfirande... Men än så länge är det bara jag och M av våra syskon som dragit DET strået till stacken, hehe! Det finns dock inga garantier på att jag inte klär ut henne, man vet aldrig vad jag får för mig i sista stund ;)

 Ikväll ska jag dock bara luta mig tillbaka och njuta av vetskapen om att hela lilla familjen är ledig fyra dagar i följd, så välkommet! Ska snart sätta mig bekvämt i soffan och invänta tredje delen av Twilight som visas på svenska sexan... Trodde inte jag skulle fastna för de hypade filmerna men det var något i den första (som för övrigt visades i tisdags, andra kom i går och den fjärde delen visas på lördag) som hänförde mig, den där komplicerade förälskelsen mellan Bell och Edward är så otroligt vacker! Jag hoppas dock att kvällens del, Eclipse är bättre än andra delen New Moon, för den blev jag lite besviken på... 


Glad Påsk!
(dela gärna med er av era påsktraditioner, skulle vara så roligt att höra!)


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar