Om fredagen den 21 mars och lite till

Happy, happy friday! Eller vad säger ni?! Vår tös är struligare än struligast för tillfället och om ni för ett par timmar sedan hade frågat om jag tycker det är skönt med fredag så skulle jag säkert ha rutit något fult tillbaka... Mitt tålamod var verkligen på bristningsgränsen när fröken göken inte var nöjd med någonting annat än att sitta i famnen! Och knappt det... Trött var hon också efter en natt med ett 2-timmars uppvak men sova skulle hon sannerligen inte på förmiddagen, nej det var onödigt att ens försöka lägga henne i sängen. Lyckligtvis kom sotaren som planerat och hon fick något annat att koncentrera sig på, och när han hade putsat skorstenen både uppe på hustaket och inne i öppna spisen samt i utebastun så var det dags för lunch... Maten sjönk med god aptit (tack och lov!) och sedan var det inga protester när jag la henne i vagnen för middagsluren - håll nu tummarna att hon sover gott ett par timmar åtminstone ;)


När jag ändå var i farten med kameran igår knäppte jag lite flera bilder på matbordsdelen här hemma. Det där med matta under bordet har jag redan hunnit vänja mig vid, så den är nog här för att stanna! Åtminstone när bordet inte är utdraget... Blombuketten som jag fick av sambon för ett par veckoslut sedan har jag plockat isär, en del av den fick ryka men bland annat hortensiakvisten samt lite gröna blad står sig fortfarande! Snacka om hållbar, den är juh inne på sitt tredje veckoslut nämligen :)


Ååå vad jag är sugen på nya stolar till bordet! Vet bara inte vad det skulle bli istället? Några tips? En sak är i alla fall säker, de nya stolarna ska INTE ha "öppen rygg"... Å ena sidan av ergonomiska skäl, både för oss vuxna men även med tanke på att dessa stolar inte alls fungerar för barn - de har liksom en tendens att falla igenom hålet :) Och å andra sidan skulle se bättre ut med "hel rygg" i vårt utrymme eftersom vardagsrum + matdel + kök ligger i fil med varandra och stolar med rygg skulle bromsa "flödet" en aning... Förstår ni hur jag menar? 


Men ja, vi får se hur det blir med den saken :) Så länge jag går hemma kommer det i alla fall inte på tal att investera i några nya stolar! Men tids nog... Liten skrutt tycker i alla fall att mattan under bordet var en bra idé och i morse upptäckte hon en ny lekplats. Under tiden som jag drack mitt morgonkaffe lät det "brrum-brrum" under bordet och där låg hon raklång på mage tillsammans med sin rallybil i handen, sötnöten :) Och det är ju de där stunderna man kommer ihåg, de där stunderna som värmer ens mammahjärta enda in till roten! När hon kikar upp på en med glädje i blicken och sedan fortsätter med sitt brummande... Eller när hon kommer springandes emot en och kramar ens ben eftersom man inte hunnit huka sig ner och möta hennes omfamning... Eller när hon kommer smackande med öppen mun och vill ge en blöt puss... Eller när hon koncentrerat försöker sig på någonting och med stolthet och lycka klarar av det... Min älskade lilla skrutt, vad gjorde vi innan dig?

Nu blir jag sentimental och kastar ett öga ut genom fönstret istället... Konstaterar att det håller på att ljusna och att gårdagens snö nästan smält bort, härligt! Det blåser dock rejält så något vidare utomhusväder är det inte... Men funderar på om vi ska göra stan bara sambon kommit hem och liten skrutt vaknat :) En fika på någon av stans caféer skulle sitta fint denna marsfredag!


Njut av fredagen! Fredagsmys på inkommande...


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

2 kommentarer:

  1. Det där med val av stolar är inte alltid lätt. Men mitt tips är att inte glömma bort att leta på andrahandsmarknaden om man är sugen på några speciella designklassiker. Går att hitta mycket fint den vägen;)
    Hoppas du får en lugn och skön fredagseftermiddag! /Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, jag brukar faktiskt kolla med jämna mellanrum :)
      Men jag vet inte om jag bara inte hittat de rätta ställena,
      eller om utbudet är dåligt här i Finland,
      för det är helt omöjligt att komma över några fynd...
      Tycker jag i alla fall...
      Men jag letar vidare och hoppas på det bästa!
      Tänk om man skulle komma över några fantastiska stolar så som ni gjort ;)

      Fin helg!
      Kram, P

      Radera