Om att bjuda er på en bit paj

Vill bara snabbt titta in och hälsa er en fin lördag! Strålande solsken och sovmorgon slår högt i kurs för min del och idag kan jag pricka av bägge, jippie :) Jag tackar sambon ödmjukast som gladeligen steg upp med en pigg liten skrutt och lät mig ligga kvar under täcket i morse, underbart! Men nu är vi redan förbi lunchtider och jag tycker att jag inte har fått någonting gjort, nackdelen med att inte stiga upp om morgnarna... Sambon är iväg och tvättar bilen och skrutiluttan (kärt barn har många namn!) sover i vagnen i detta nu. När sambon sedan kommer hem tar jag bilen för att bocka av några ärenden på stan innan det blir dags för middag och förberedelser inför kvällen :) Vi är nämligen bortbjudna på födelsedagspartaj och "svärisarna" kommer hit för att se efter liten skrutt... Eller ja, se efter och se efter, hon kommer ju sova för natten vid det laget så de är mest här utifall att hon vaknar!


Jag har precis tryckt i mig en bit av gårdagens goda paj och när svågern bad mig skicka en bit på posten, hehe, slog det mig att jag inte delat med mig av receptet här på bloggen (trodde jag hade gjort det men det måste ha varit på gamla bloggen) - så här kommer det!

***

ITALIENSK PAJ MED OLIVER OCH SOLTORKADE TOMATER
(källa: tasteline.com)

Ingredienser
125 g smör
3 dl vetemjöl
3 msk vatten
5 st tomater
1 st gul lök (finhackad)
2 st vitlöksklyftor (finhackad)
50 g soltorkade tomater i olja (strimlade)
75 g svarta oliver med kärna
75 g gröna oliver
0,5 dl vispgrädde
1 tsk salt
peppar
4 ägg
0,5 dl riven parmesanost
1 dl riven ost

  1. Värm ugnen till 200 grader.
  2. Arbeta ihop smör och mjöl. Tillsätt vatten och arbeta hastigt ihop till en smidig deg. Tryck ut degen tunt i en form med löstagbar botten. Förgrädda botten i ugnen i ca 10 minuter.
  3. Blanda tomater, vitlök, soltorkade tomater, oliver, vispgrädde, ägg, salt och peppar. Häll fyllningen i pajbottnen. Strö över osten och grädda i ca 40 minuter.
  4. Servera med en grönsallad.
***

Pajen är en storfavorit här hemma och har hängt med i många år nu redan... Allt sedan en av mina bästa väninnor gjorde mig sällskap under en vecka i studielägenheten i Vasa faktiskt :) Vegetarian som hon är så ställdes mina kokkunskaper på prov men det var med glädje som jag tog mig an utmaningen och knåpade ihop en veckomatsedel med bara vegetariska rätter! Och ovanstående rätt var en av dem... Sådär lagom enkel för mig som inte brukar ha hand om matlagningen ;)


Kanske något för er denna lördag?


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar