Om dagarna med A och vårt vardagsrum

Fredag!! Och samtidigt sista februari kom jag nyss på... Det påminner mig om att jag ska göra ett månadskollage på Instagram under dagens lopp :) Det har blivit lite av en tradition att sista dagen varje månad försöka knyta ihop månaden med några fotografier från mitt bildflöde... Jag är långt ifrån den enda som gör det men det har blivit en kul grej att gå tillbaka och se vad man faktiskt gjort under månaden - jag tycker ju att jag mest går och slår dank här hemma men några "vettiga" saker brukar jag faktiskt ha åstadkommit! Och det här med att bara vara hemma är jag ärligt talat så innerligt trött på! Jag råkade på en av mina arbetskollegor igår och det blev tal om att jag snart är tillbaka igen och hon höll nästan på att tappa hakan när jag berättade att jag längtar :) Missförstå mig inte nu, jag älskar verkligen att vara tillsammans med min dotter och jag ångrar inte att jag valde att förlänga min ledighet med henne men vissa dagar skulle det bara vara så skönt att få använda hjärnan lite mer...


Och nu kanske någon tänker varför jag inte gör det hemma? Använder hjärnan till något vettigt alltså... Jaa, jag vet faktiskt inte? Kanske för att jag inte vet vad jag skulle göra... Istället ser jag till att det alltid är tipp topp här hemma: tvätten samlas aldrig till enorma tvättberg, disken blir aldrig ståendes på diskbänken, sängkläderna blir inte sunkiga, det är aldrig kaos på liten skrutts rum, exempelvis! Jag(vi) storstädar varje vecka men jag "småplockar" här och där hela tiden, många gånger omedvetet, men det är bara sådan jag är och har alltid varit... Hem till oss är man välkommen varje dag och vi tar gärna emot spontanbesök!


Vad gör jag av dagarna då? För de försvinner ju, en efter en i allt snabbare takt ju äldre A blir! Våra morgnar börjar vid klockan 08:00 med frukost och om vi inte har någon "träff" inbokad brukar det bli lugna puckar framför Nyhetsmorgon efter det... Jag brukar ta med mig mitt morgonkaffe till soffan medan liten skrutt leker på vardagsrumsmattan :) Efter en stund är det dags att göra oss i ordning och runt klockan 9:30-10:00 går vi ut (alternativt blir vi hemma på gården, går ut på barnvagnspromenad eller besöker någon lekpark). Vid klockan 11:00 är det dags för lunch och efter mat + efterrätt blir det lite gos innan jag bäddar ner liten skrutt i vagnen för middagslur. Hon sover i snitt 2-3 timmar och det är under den tiden som jag brukar bänka mig här, framför datorn... 

Men tro nu inte att jag spenderar alla de timmarna framför skärmen! Nej, lite annat har jag nog för mig också ;) När skruttan vaknar brukar vi läsa en bok och därefter är det dags för mellis (runt 14:30-15:00) och jag som är en riktig mellanmåls-foodie älskar dessa stunder! Efter mellanmålet förbereder vi ibland middagen, ibland går vi ut, ibland leker/pysslar vi... Och strax därpå är sambon hemma! Han slutar senast klockan 16:00 varje dag och det brukar kännas som om vi har hela dagen kvar när han kommer hem :) Kvällsprogrammen varierar men vi äter alltid middag vid 17-tiden och liten skrutt äter kvällsmål klockan 19:30. Vid 20:00 nattar vi henne och oftast sover hon till klocka åtta morgonen därpå...


Som ni hör är våra dagar extremt "inrutade" men rutinmänniska som jag är så vill jag ha det så och alla andra för tycka och tänka vad de vill om den saken... Huvudsaken är ju att man gör det som känns bäst för en själv! Detta inlägg skulle egentligen vara ett "jippie, det är fredag"-inlägg men ibland flyger mina tankar iväg och då går de inte att hejda... Jag knäppte av några fotografier av vårt vardagsrum denna förmiddag och hade även tänkt ägna lite tanke åt det men det får helt enkelt bli i ett annat inlägg! Men några fotografier bjuder jag ändå på, bara för att jag hade satt in dem här i inlägget innan jag började skriva ;)


Fin fredag och trevligt veckoslut!


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

5 kommentarer:

  1. Vi har ockdå rutiner, tycker att både jag och A mår bättre av det :). Våra dagar och rutiner är ganska lika era faktiskt, men det är väl så när de är jämnåriga ;). Ha en riktigt skön helg! Kram Heidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här mår vi också bra av rutiner :)
      Alla kanske inte gör det,
      men jag vet inte vad jag skulle göra utan dem?!

      Jag har dock märkt att vår skrutt är tröttare än vanligt om kvällarna,
      tror att det finns ett samband med att hon går nuförtiden...
      Att motoriken och alla nya intryck tär på krafterna,
      så vissa dagar har det blivit två sovlurar istället för en!
      Men ingen skada skedd för det,
      även om jag trivts med bara en lur
      och kvällen då blivit lååång
      och man har kunnat hitta på det ena och det andra!

      Men som med det mesta när det kommer till småbarn,
      så är det säkert en övergående fas :)

      Och tack, helgen var riktigt skön!
      Hoppas ni också fick en bra sådan!
      Kram, P

      Radera
  2. Alltför sällan eller har jag någonsin kommenterat?! Nåja, jag läser ju och det är alltid lika roligt att kika in! :) Känner så igen mig i det du skriver om att du längtar efter att använda hjärnan lite mera. PRECIS så kände jag ifjol, jag trivdes hemma men längtade i smyg att få jobba och känna mig lite behövd och att få använda hjärnan.. Nå, nu har jag jobbat över ett halvår och ofta minns jag tillbaka till ifjol när jag fick vara hemma, njuta, bestämma över dagen och programmet som jag och M skulle hitta på. Ångrar inte på något sätt att jag började jobba så pass tidigt men det är så lustigt att man alltid längtar till något annat. Känns bra att läsa att det finns fler som tänker lite liknande ;)
    /Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen hej Elin!
      Vad glad jag bli över att höra att du kikar in :)
      Tänkte på dig när vi var i Vasa
      och sportlovsträffen ifjol,
      när vår skrutt var 3 veckor och M var, jaaa lite under året(??)
      Tiden går alltför fort och det är synd att vi inte träffas längre...
      Men på IG verkar ni alla må bra,
      och det är ju kul att man kan följa varandra så här över nätet :)

      Jag vet att jag troligtvis kommer att sakna dessa dagar
      när jag väl är tillbaka på jobbet,
      och som du skriver är det konstigt att man alltid ska längta till något annat ;)
      Och jag älskar ju verkligen att vara mamma,
      det är bara det att mammaledigheten inte riktigt är min grej...

      Tack för att du bekräftar att jag inte är den enda :)
      För ibland känner jag mig allt konstig
      som hellre skulle fara tillbaka på jobb
      än att vara hemma "ledig"...

      Ha det bra!
      Kram, P

      Radera
  3. Hej alla, jag heter Aisha Sadat, jag är gift i 20 år med min make och vi har två son, äldste en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket men det blev till en punkt när han engagerade sig i en affär med en kvinna som är hennes kollega. Jag föreställde mig det aldrig men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, hans sena kommer från jobbet fick mig att tänka på saken, även på mitt 20-års bröllopsdag i mars håller jag mig borta från sex eftersom vi lovar att göra det på bröllopet jubileumsdagen, 15 dagar före bröllopsdagen, medgav han att ja han hade sex med sin kollega.
    Han förde henne i min säng när jag var ute på jobbet, det betyder att mina känslor var helt värdelösa för honom, mitt mentala tillstånd är full av ångest, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan, den här kvinnan hade full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och att hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig hitta ett bra stavaggregat, för det första trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen men jag måste prova förrän när jag kom över PROFET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få tillbaka sitt ex och hjälpa till att fixa förhållandet och göra människor lyckliga i sin relation och några andra berättelser om andlig sjukdom och mer.
    Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom 7 dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara ett mirakel för mig, jag är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och att han nu är kär i mig som aldrig tidigare.
    Behöver du någon hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, hustru, pojkvän, flickvän, vinna lotterier, örtmedicin mot sjukdom, HIV, könssjukdomar, astma, artrit, könsbräcka, stroke eller någon sorts sjukdom, andligt problem , Jobbfrämjande, tittare som läser mitt inlägg som behöver hjälp med eventuella livsutmaningar bör kontakta PROPHET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: 34631686040

    SvaraRadera