Om ny månad, veckoslutet och ett recept

Måndag och tredje mars! Nu borde väl ändå våren komma på riktigt? Vårtecken har det redan varit gott om, bl.a. kvittrar fåglarna i allsköns ro, snödropparna blommar i trädgården och flyttfåglarna har börjat återvända, jeij! Men vet ni vad, här har vi vaknat till snötäckt mark två dagar i rad... Egentligen kan man ju inte förvänta sig så mycket annat, det är ju ändå bara början på mars, men ändå! Lyckligtvis är det plusgrader så jag tror inte att den lilla snömängden är här för att stanna :)


Det blev en liten bloggpaus här under veckoslutet då annat program stod på schemat... Inga direkt världsliga saker men när lilla familjen är samlad vill jag ju spendera tiden med dem, det förstår ni säkert :) Tanken var att jag skulle skriva ett inlägg i lördagskväll då sambon var iväg på grabbkväll, men istället bänkade jag mig i soffan med "paddan" i famnen och fördrev tiden med lite nätshopping, hehe! Och så kollade jag givetvis på andra chansen och hejade fram Helena Paparizou med låten Survivor. Tycker ju egentligen att hon borde ha åkt raka vägen till final från första deltävlingen, men ibland går det inte som man vill...


Men lite fick vi ändå gjort under veckoslutet som gick... Vi har bl.a. varit och hälsat på guddottern med familj och räckt över den försenade dopgåvan åt lillebror H. Dopgåvan i form av en liten Fjällräven-väska (ni kommer väl ihåg, se HÄR) kom under veckan som gick och i lördags fick vi äntligen möjlighet att ge den :) Vi stannade en stund och genom att hålla den lilla krabaten i famnen fick jag tydligen lite babyfeber (hormoner som spelar mig ett spratt?!) för senare under natten drömde jag att vi fick en liten lillebror till den här familjen också! Men tro inte någonting nu, speciellt inte mamma, för några fler barn kommer det inte i det här huset på ett tag, nej nu kallar jobbet!


Dessutom har jag bakat fastlagsbullar/semlor! Jag gjorde dubbelsats och har på känn att det blir lite frosseri under dagarna som följer - men det är ju faktiskt fastlagstisdag imorgon så jag tycker att det är högst tillåtet ;) Och för er som inte bakat några tänkte jag dela med mig av receptet som jag använder mig av! Det har följt mig några år nu och jag blir aldrig besviken, så testa gärna och kommentera sedan vad du tycker :) Vi tog med varsin till svärföräldrarna igår, när vi blev bjudna på mat, och även de gav tummen upp!

FASTLAGSBULLAR // SEMLOR
(källa: Pirkkas Bästa Bakverk)

Vetedeg:
2½ dl mjölk
25 g jäst (eller 1 påse, 11 g, torrjäst)
1 ägg
½ tsk salt
1 dl socker
1 tsk kardemumma
cirka 7 dl vetemjöl
100 g smör (eller margarin)

Pensling:
1 ägg
(pärlsocker)

Fyllning:
mandelmassa eller
hallon-/jordgubbssylt
vispgrädde

  1. Värm mjölken fingerljum och lös upp jästen i den. (om du använder torrjäst ska du blanda den med mjölet)
  2. Tillsätt ägget, sockret, saltet och kardemumman.
  3. Tillsätt mjölet och knåda mot slutet i det mjuka/smälta, avsvalnade fettet. (tillsätt mjölet i omgångar, jag brukar dessutom sikta ner det)
  4. Knåda degen jämn, så att den lossnar från händerna.
  5. Låt degen jäsa under en bakduk på varm plats. (cirka 45-60 minuter tycker jag är lagom)
  6. Knåda degen på bakbord och baka ut den till en lång stång. Skär stången i 12 bitar och rulla dem till små bullar.
  7. Låt bullarna jäsa på bakplåtspapper på plåt täckt med en bakduk. (cirka 45-60 minuter igen en gång)
  8. Pensla de jästa bullarna med ägg, (strö på pärlsocker), och grädda dem i 225 graders ugn i cirka 10 minuter. (jag brukar ha dem i 200 grader i varmluftsugn)
Och hur ska man äta bullen/semlan då?! Jaa, det tycker jag man ska göra enligt tycke och smak :) Personligen gröper jag ur botten och fyller den med en massa hallonsylt, därefter spritsar jag mycket vispgrädde på innan jag placerar tillbaka locket och strör pudersocker över! Andra äter den hellre fylld med mandelmassa och en del serverar den i djup tallrik med het mjölk... Smaken är som baken, tudelad! :D

Hur äter du DIN fastlagsbulle/semla? 



Nu ska jag gosa med sambon en stund! Han slutar (nästan) alltid tidigt på måndagar, närmare bestämt runt klockan 12:30, och förkyld som han är tänkte jag rå om honom lite :)


Ha nu en riktigt skön måndag!


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar