Om att jag egentligen borde städa

Torsdag betyder städdag i detta hem och dessutom brukar vi passa på och veckohandla innan helgrumban kommer igång... Men ärligt talat har jag inte kommit till skott ännu! Vår dam vaknade nämligen en timme tidigare än normalt idag så jag tog mig också en liten lur när hon sov sin första pass imorse ;) Därefter har vi ätit lunch och varit ute, det är fortfarande härligt sensommarväder även om man märker att nattfukten håller i sig längre i gräsmattan och vinden börjar bli friskare... Jag myser inombords! Tvättmaskinen har jag ändå fått på och den centrifugerar som bäst och när den är färdig är det dags att ladda en ny maskin... När A har vaknat från sin middagslur ska jag kånka ner dammsugaren och dansa ett varv med den här nere, det brukar hon tycka om så varför göra det när hon sover :) Undanplockat är det redan men damma av lite ytor och moppa golven ska jag även göra... Jag ska bara (sa Alfons Åberg...) skriva detta färdigt och klicka runt mig i blogosfären först, tihi!


Ljuset strömmar in genom tre stora fönster så gott som hela dagen här hemma! Tänk så mycket roligare det är att fota med naturligt ljus... Jag använder aldrig den inbyggda blixten på vår Canon och någon extern blixt har vi inte införskaffat, så därför får ni ha överseende för både korniga och mörka bilder ibland... Därtill kan jag ju tillägga att jag absolut inte vet någonting om fotografering utan jag prövar mig fram ;)


Plantagen förra helgen hade de lämpligt nog 50 % rabatt på alla gröna inomhusväxter! Tre stycken av ovanstående växt fick följa hem till oss och enligt lappen på krukan är det en "pellaea rotundifolia", på svenska "penningbräken". Jag har ingen erfarenhet av den tidigare och har absolut INGA gröna fingrar så vi får se hur länge de hålls vid liv. Enligt odla.nu ska den skötas så här:

Penningbräken trivs bäst i lätt skugga och rumstemperatur. Undvik direkt sol, framförallt på sommaren. Regelbunden gödning på sommaren och endast måttlig på vintern. Bör hållas konstant fuktig, tål inte uttorkning.

Så den borde ju passa mig utmärkt, eftersom jag brukar ha för vana att vattna ihjäl mina blommor :) Men man vet ju aldrig!


Popcorns- och chipsskålen från Bruka Design har jag fått i julklapp av M:s syster och i en av de stora skålarna gömmer sig en mindre godisskål i samma serie. Denna hylla i köket är perfekt att "displaya" diverse saker på och sakerna varieras nu som då, enligt tycke och årstid. Nu har jag bl.a. fyllt några glasvaser med både värmeljus och kronljus, det börjar bli den tidpunkten på året då det eldas ljus om kvällarna och då har jag dem gärna nära till hands!

Jaha, nu försvann strömmen! Det betyder att dammsugaren får vänta... Jag ska fara ut och fråga gubbarna hur länge dammsugaren får stå orörd ;) Ha en fortsatt fin dag alla!


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar