Om en nyårsdessert


Nyåret firades i gott sällskap hemma hos guddotterns föräldrar. Vi var ett sällskap på 15 vuxna och 8 barn, så jag vågar påstå att det var fullt hus :) Vi åt 3-rätters middag och jag drog mitt strå till stacken genom att ansvara över desserten. Åå vad jag funderade fram och tillbaka på VAD? och MÄNGD? inför årets sista kväll. Valet föll till slut på en apelsincheesecake. Jag gjorde dubbelsats och istället för två runda kakor gjorde jag en stor, rektangulär kaka - vilket också underlättade då jag skulle portionera upp och dekorera desserten. Jag fick frågan om jag kunde dela med mig av receptet, och självklart!

***

APELSINCHEESECAKE
(källa: Allers veckotidning)

Kakbotten
200 g mjukt smör
40 pepparkakor
  1. Sätt ugnen på 200 grader. Mixa smör och pepparkakor. Bre ut i en form med löstagbar kant.
  2. Grädda i ugnen i 7 minuter. Låt stelna innan första fyllningen hälls på.
  3. Sänk ugnsvärmen till 175 grader.

Fyllning 1
400 g philadelphiaost
3 ägg
1 dl strösocker
skal & saft från en apelsin
  1. Vispa eller mixa samman alla ingredienser till fyllning 1. Täck pepparkaksbotten med fyllningen.
  2. Grädda i ugnen i 30 minuter.
  3. Sänk ugnsvärmen till 180 grader.

Fyllning 2
4 dl crème fraische
1 msk vaniljsocker
½ dl florsocker
  1. Slå upp crème fraischen i en bunke. Sikta vaniljsocker och florsocker över och blanda.
  2. Häll ner i formen när kakan svalnat.
  3. Grädda i 7 minuter. Kakan är lite lös då den kommer ut ur ugnen men stelnar sedan.
  4. Låt svalna och ställ i kyl fram till servering. Garnera enligt tycke och smack!

***

Det har blivit en hel del bakande senaste tiden. M fyller år imorgon och senaste helg firade vi honom på hemmaplan. Vi tog det säkra före det osäkra eftersom man aldrig vet när Knåddis tänker komma :) Dessutom hade M:s syskon möjlighet att närvara den helgen, jämfört med inkommande. Idag har jag tänkt baka klassiska kärleksmums/chokladrutor, för att M ska ha någonting att bjuda på i kafferummet imorgon. Men innan det så ska julen plockas bort, vilket känns lite vemodigt. Men adventsstjärnorna får allt hänga kvar, det är ju ändå "tjugondag knut" först på söndag! Så det är väl bara att sätta igång..!

FIN TISDAG!

{ image: paulaspalats.blogspot.com }

1 kommentar: