Om vår lillajulsdukning

Tidigare idag bjöds det på lillajul*middag här hemma. Jag lyckades knäppa av några fotografier på dukningen då det ännu fanns lite naturligt ljus kvar. Men några bildbevis på maten finns tyvärr inte... 


* Lilla jul firas i Finland och inträffar varje år lördagen före första advent. Lilla jul är precis som namnet antyder en försmak av julenLillajulgranen är cirka 1 meter hög och pyntas precis som den riktiga julgranen. De minsta barnen får lillajulklappar som tomtenissarna lämnat under lillajulgranen. Tomtenissarna kan också lämna lillajulklapparna utanför ytterdörren. Dessa klappar är ofta väldigt enkla. Senare i december byts lillajulgranen mot den vanliga julgranen.


Min mamma och ena bror "offrade" sig och körde ca 800 km (tur & retur) får vår skull - tack! Medan min styvfar och andra bror övervakade borrningen för bergsvärme på hemmaplan... Dessutom gästades vi av M:s föräldrar och bror. På vårt lillajulsbord fanns bl.a. potatis- och morotslåda, senapsgriljerad skinka, rödbetssallad, köttbullar och gravad lax. Som vanligt är det huvudsakligen M som ska ha credit för den supergoda hemmagjorda (inget halvfabrikat här inte!) maten medan jag drog mitt strå till stacken i och med efterrätten (glöggtårta samt saffranscupcakes).

{ images: paulaspalats.blogspot.com }

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar