Om luciadagen


Lucia är en flicka med stjärnor i sitt hår,
den trettonde december hon kommer varje år.
Hon sprider lite värme, hon sprider lite ljus,
bland människor som väntar i mörka hus.

Hoppas ni haft en fin luciadag! 

Personligen har jag tillbringat första dagen som moderskapsledig och jag måste säga att det har känts en aning konstigt... Jag har dock inte haft långtråkigt i.o.m. att städning stod på dagsschemat och då jag allt mer börjar anta "Barbamama-kroppsform" så tar saker och ting lite längre än vanligt. Nu är dock allt i sin ordning och sambon kom nyligen in efter att ha skottat snö i ca en timme. Hur mycket kan det snöa egentligen? Nåja, vi kommer garanterat få en vit jul i år och det är jag extremt glad över!

För den intresserade delar jag med mig av ett jätte bra recept på saffranscupcakes! Ett alternativ/komplement till den klassiska lussebullen dagen till ära..? Dessa bjöd vi på till lillajulen här hemma och dessutom hade jag rört ihop en sats till kafferummet på jobbet igår. 

***

SAFFRANSCUPCAKES
(ur Hello cupcake! av Leila Lindhom)

12 stora/24 små cupcakes
3 ekologiska ägg
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
0,5 g (1 påse) saffran
1 dl vispgrädde
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
(1 msk ljus rom)
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
  3. Smält smöret med saffranet, rör i vispgrädden och låt koka upp. Blanda det med äggsmeten.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
  5. Valfritt: Smaksätt smeten med rom.
  6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna med 2/3 smet.
  7. Grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter.


Cream cheese frosting
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citronsaft
100 g philadelphiaost
  1. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, citronsaft och philadelphiaost krämigt.
  2. Bred frostingen på kakorna.
  3. Garnera med strössel.
***

Nu får vi snart besök, guddottern med föräldrar är på ingång :)

Fortsatt trevlig luciakväll!

image: paulaspalats.blogspot.com }

1 kommentar:

  1. Muums vilka goda cupcakes! Så fint och juligt ni har det hemma, vill bara se mer!

    Ha en trevlig luciakväll!

    Kramar

    SvaraRadera