Om projekt prinsesstårta


För exakt en vecka sedan gick jag och M och betade av inköpslistan i butiken. Utöver mat skulle vi även ha den ena och den andra ingrediensen till några sötsaker. När alla uppköp var gjorda packade vi in matkassarna i bilen och sedan bar det av hem igen. Det mest naturliga skulle väl ha varit om vi hade satt igång med bakningen direkt, men nej :) Istället körde vi ner till Hangö för att träffa två av de bästa - vi gick på promenad längs vattnet och efteråt åt vi god morotskaka till en kopp kaffe (mums!). När kvällen kommit tackade vi för oss och hemma väntade alla förberedelser inför morgondagen.

Men ingen skada skedd! M satte genast igång med sitt trumfkort, nämligen en god smörgåstårta och jag svepte ihop ett tårtbotten till en prinsesstårta. Under tiden som jag lät det svalna gjorde jag en chocolate cheesecake. Därefter gjorde jag några whoopies (lättare sagt än gjort måste jag medge...) innan jag tog tag i prinsesstårtan på riktigt. Man kan ju tycka att det är ren galenskap att göra sin allra första prinsesstårta (någonsin!) såhär kvällen före men har jag bestämt mig för någonting så har jag *blinkblink*

Några timmar senare damp vi i sängen, smått utmattade men ändå stolta över vad vi åstadkommit. Nästa dag dök gästerna upp kring 14:00 och jag och M kunde inget annat än småle - tänk om de hade sett hur det hade sett ut här kvällen/natten före :D

***

PRINSESSTÅRTA
(källa: Leila Lindholm ~ A piece of cake)

1 klassiskt tårtbotten (se nere)
1 sats vaniljkräm (se nere)

Fyllning
2½ dl färska/frysta hallon
½ dl strösocker
8 dl vispgrädde
400 g marsipan
florsocker 

  1. Gör tårbottnen och vaniljkrämen enligt recepten. 
  2. Dela tårtbotten i tre jämna skivor. 
  3. Spritsa tre varv vaniljkräm som en ring runt kanten på den första skivan. Spara 2/3 av vaniljkrämen. 
  4. Rårör hallonen med strösocker och bred ut dem inuti ringen. 
  5. Vispa grädden fast och fluffig. Blanda en gräddklick med vaniljkrämen och bred lite över hallonen. 
  6. Lägg på nästa skiva och bred ut ett lager vaniljkräm. Lägg på sista skivan. 
  7. Bred ut grädden över hela tårtan och forma som en kupol. 
  8. Pudra ett bakbord med florsocker ock kavla ut marsipanen. 
  9. Lägg marspipanlocket över tårtan och skär bort överflödig marsipan längs kanten. 
  10. Pudra enligt tycke med florsocker. 


Tårtbotten
4 ekologiska ägg
1½ dl strösocker
1½ dl vetemjöl
smör + ströbröd till formen

  1. Sätt ugnen på 200 grader. 
  2. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt. 
  3. Vänd försiktigt ner vetemjölet. 
  4. Smörj och bröa en kakform med löstagbar kant (24 cm i diameter) och häll i smeten. 
  5. Grädda tårtbotten i mitten av ugnen i 10-15 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig. 
  6. Låt botten svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller. 

Vaniljkräm
5 dl mjölk
1 vaniljstång
1½ dl strösocker
7 ekologiska äggulor
1½ dl majsstärkelse
50 g mjukt smör

  1. Koka upp mjölk med delad och urskrapad vaniljstång. Lyft ur stången efter uppkoket. 
  2. Vispa strösocker, äggula och majstärkelse vitt och pösigt. 
  3. Slå över den heta mjölken under vispning. 
  4. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp under kraftig vispning, häll över i en kall skål när blandningen tjocknat ordentligt. 
  5. Smält smöret i den varma krämen under vispning, fortsätt vispa tills krämen är slät. 
  6. Kyl vaniljkrämen i ett isbad eller i kylskåp 
Det svåraste momentet när man gör vaniljkräm är när den ska sjuda så att den reder. Vispa hela tiden kraftigt och när den tjocknat måste man snabbt hälla över den i en kall skål. Doppa aldrig fingrarna i en vaniljkräm, då blir den lätt dålig. Plasta noggrant om den ska förvaras i kyl så att den inte får kylskåpssmak. 

Lycka till!

***


Nu blir det lunch hos M:s föräldrar. 
På återseende och fortsatt trevlig helg!

{ image: paulaspalats.blogspot.com }

4 kommentarer:

  1. bra jobbat där! tårtan ser ju huuur fin ut som helst! nån gång ska jag nog ta mig an det här med marsipankavlande och tårtdekorering jag också, men det blir nog troligtvis inte i år det, jag känner redan på mig hur förbannad jag kommer bli när det inte blir som man tänkt sig ;)

    var whoopisarna svåra att baka ihop? vill du dela med dig av recept på dem också..? ;)

    och förresten så är din bloggdesign hemskt tjusig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. historien om whoopisarna slutade allt annat än "lyckligt",
      tyvärr.
      visst blev de ätliga
      men ngt måste ha gått galet fel för min del.
      självklart kan du få receptet

      NUTELLAWHOOPIES

      Ingredienser
      3 ekologiska ägg
      2½ dl strösocker
      1 tsk vaniljsocker
      50 g smör
      1 dl gräddfil
      2 msk kallt kaffe
      3½ dl vetemjöl
      2 tsk bakpulver
      4 msk kakao av god kvalitet
      1 nypa salt
      100 g mörk kvalitetschoklad (70 %)

      1. Sätt ugnen på 175 grader.
      2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
      3. Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.
      4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
      5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten). Blanda den i smeten.
      6. Spritsa eller klicka ut smeten på ett bakplåtspapper med hjälp av en matsked (klickarna ska vara stora som femkronor).
      7. Grädda dem i omgångar i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Låt dem svalna helt och gör under tiden nutellafrostingen.

      Nutellafrosting
      1 dl nutella
      4 dl florsocker
      4 msk kakao av god kvalitet
      2 tsk vaniljsocker
      150 g philadelphiaost
      1 msk kaffe

      hela hasselnötter till garnering

      1. Rör nutella, florsocker, kakao, vaniljsocker och philadelphiaost krämigt. Tillsätt kaffe och vispa frostingen krämig med visp.
      2. Fyll en spritspåse med rundtyll.
      3. Spritsa frosting på undersidan av en kaka, lägg ihop med en annan kaka (utan frosting) som en macaron. Spritsa en klick frosting på toppen och garnera varje whoopie med en hasselnöt.

      LYCKA TILL!

      det ska ju inte vara så svårt,
      så jag skyller mitt misslyckande på "den sena timmen" ;)

      Radera
  2. oooh, va fin den blev. Enkel o fin... jag ska också snart gå attack på en princess... lättare sagt än gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag kan inget annat än hålla med dig,
      "lättare sagt än gjort" ;)
      Nästa gång tror jag bestämt att jag köper färdig vaniljkräm,
      för den var tidskrävande att göra...
      Men ack så GOD!

      Radera