Om mörkläggningsgardiner

Nya gardiner i sovrummet, långa mörkläggningsgardiner från Hemtex

Under mellandagarna körde vi in till Helsingfors en dag. Utöver lite fyndande i klädväg och en lunchträff med härliga J hittade vi också nya gardiner till sovrummet. Det blev långa, svarta, tunga mörkläggningsgardiner och vi är verkligen nöjda! Vi var tvungna att köpa hela fyra stycken längder för att kunna dra åt helt och hållet i detta sovrum men vi tänkte att i framtiden kan man sedan hänga dessa i två mindre fönster. Gardinerna har egentligen öljetter upptill men eftersom längderna var alltför långa för våra fönster och vi inte har gardinstänger (utan gardinskena) så har jag vikt ner kanten ett par gånger. Jag vill inte klippa sönder dem och sy om dem med tanke på framtida behov! 

Fredag idag och förlängt veckoslut - skönt! Nästa vecka börjar den riktiga vardagen igen så jag ska passa på att ladda batterierna detta veckoslut. Vi har inte så mycket inplanerat, utöver morgondagen då det bär av ner till Hangö för en fikadate med finaste E och hennes S. Och på söndag bjuds det på kaffe och tårta här hemma då vi ska fira M:s 26-års dag. Han fyller egentligen på tisdag men jag slutar först kl. 17:00 den dagen... Jag ser riktigt fram emot att börja stöka i köket, det är länge sedan jag bakat något riktigt smarrigt! Ska försöka fotografera slutresultatet sedan så kanske jag bjussar på några recept ;)


Nu ska jag göra mig i ordning för denna efterlängtade fredag. 
Om en timme bär det nämligen av till M:s föräldrar på en sen lunch.

3 kommentarer:

  1. åh, vilka fina detaljer. Jag vill måla om vårt sovrum, har du några tips på färg? inte vitt, för resten av huset är typ vitt. haha

    SvaraRadera
  2. Vad fint!! Skönt att ha och kunna dra för i sovrummet så att det blir mörkt. Tycker Hemtex är riktigt bra på gardiner och de har mycket snyggt!

    Hoppas du har en fin söndag
    Kram /Linda

    SvaraRadera
  3. Åh, vad snyggt det blev! Jag bara älskar kontrasten mellan svart och vitt.

    Vad roligt att vi har liknande nyårslöften. Man måste ta hand om sig själv.

    Hoppas du haft en bra start på veckan!
    Kramar / Elin

    SvaraRadera