Om lillajulsfirande och dagen idag


Som jag nämnde i föregående inlägg så bjöd vi på lillajulsmiddag i lördags. Traditionsenligt lagade M maten från scratch (morotslåda, marinerad gris inre filé, köttbullar och rödbetssallad) medan jag bistod med den gravade laxen samt efterrätten (kryddig glöggtårta/-cheesecake). Jag tackar högre makter för min karl som lagar mat - annars skulle det väl inte bli till någonting ;) Vi åt så att vi nästan rullade från bordet men förvånansvärt nog så smakade det på kvällen igen hemma hos M:s föräldrar. Tur att jag har ett jobb där jag får röra på mig! Annars skulle det bli bantingsprogram efter jul, skämt åsido...

Idag slutade jag redan klockan 13:45 och passade på att gå via biblioteket för att hämta en bok jag reserverat. Ytterligare en bok med "juligheter" :) Men det behövs för att inspirationen inte ska tryta. När jag väl var hemma kollade jag telefonen, och till min stora förtret hade jag ju fått ett ankomstavi på ett paket som kommit till posten - och jag som nyligen nästan gått förbi, typiskt! Meeen, det är ju mitt eget fel att jag inte kollade telefonen tidigare så senare idag bär det väl av på en liten promenad...

***

KRYDDIG GLÖGGTÅRTA

Botten
150 g pepparkakor
75 g smör eller margarin

Ostfyllning
4 gelatinblad
1 förp. (2 dl) vispgrädde
1 ask (200 g) naturell färskost
1 dl florsocker
½ tsk kanel
½ tsk kardemumma
rivet skal från en apelsin
3 msk apelsinsaft

Glöggfyllning
4 gelatinblad
1 dl vatten
3 dl glöggkoncentrat

(kanelstänger)

Gör så här:
  1. Krossa pepparkakor. Smält fettet och blanda det med pepparkakssmulorna. 
  2. Placera ett bakplåtspapper mellan botten och kanten på en form med löstagbar botten (Ø 24 cm). Tryck ut pepparkaksblandningen till ett jämnt lager på formens botten. 
  3. Lägg gelatinblad i kallt vatten och blötlägg i minst 10 minuter. Vispa grädden. Blanda florsocker och kryddor i färskosten. 
  4. Lyft vispgrädden i osten. Koka upp apelsinsaften och lös upp de väl urkramade gelatinbladen i saften. Låt gelatin-blandningen svalna något och häll sedan i fyllningen under omsorgsfull omrörning 
  5. Bred ut fyllningen ovanpå pepparkaksbottnen. Låt stelna i kylskåp i ca tre timmar. 
  6. Lös upp gelatinen i minst 10 minuter i kallt vatten. Upphetta vatten i en kastrull och lös upp de väl urkramade gelatinbladen i vattnet. Häll gelatinblandningen långsamt i glöggen under omrörning. Låt svalna aningen. 
  7. Häll försiktigt (så att ostfyllningen inte blandas) saftgélen ovanpå den stelnade kakan. Låt stelna i kylskåp i minst fyra timmar. Dekorera gärna med kanelstänger.

***

{ images: paulaspalats.blogspot.com }

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar