Om kvalitetstid tillsammans med lilla familjen

Hej på er! Jag har precis dukat av dagens middag och nu har jag lite egentid eftersom sambon och liten skrutt gett sig av till svärföräldrarna... Tid som jag idag väljer att spendera här framför skärmen, tillsammans med goda vännen kaffekoppen på min högra sida och en bit kärleksmums på min vänstra ;) Och jag kan se att det är på tiden att jag uppdaterar bloggen för jisses så länge det är sedan sist - förlåååt! Jag kan se att ni har kikat in och jag är hemskt ledsen för att jag inte tagit mig tid att skriva några rader... Det är ju inte frågan om att jag inte skulle ha något att berätta (jag skulle bra ha kunnat uppdatera er om vår trevliga middag på Bossanova med mammorna ur "Pampersklubben", eller om den lyckade planeringsdagen med mina blivande teammedlemmar, eller om ett fint dop vi varit på, eller om en grillkväll i trevligt sällskap, eller om kalasfirande, eller om hur projektet stödmur framskrider samt att jag utmanat mina gröna fingrar med att flytta lite blommor i trädgården, etc), nej, det handlar mera om att jag inte prioriterar datorn i dagsläget...

Men jag hoppas att ni har överseende för att det blir lite glest mellan inläggen här i semestertider! Och så tar vi nya tag i höst igen, när mörkret och kylan smyger på, okej? Jag hoppas vi har en deal där :) För jag har så många tankar och idéer som jag vill förverkliga här hemma under inkommande höst/vinter och ni vet ju att jag gärna delar med mig! Vardagsrummet står högst upp på to do-listan, tätt följt av bastun i anslutning med badrummet och lilla toaletten på övervåningen... Men det är som sagt projekt som vi lagt på is tills vidare, för i detta nu fokuserar vi först och främst på att tillbringa tid tillsammans och att få trädgården under kontroll! Och det där med att få vara tillsammans, hela lilla familjen, är verkligen suveränt! För med pappan i huset på semester skapas nya möjligheter och då kan man bara sådär, en helt vanlig tisdag dra iväg till Helsingfors och besöka Högholmen, till exempel :) Vilket vi gjorde igår, tillsammans med guddottern och hennes familj!


Högholmen är en lite ovanlig djurpark, eftersom den ligger på en ö. Dess natur, djur och historia gör den till ett perfekt utflyktsmål! Djurparken grundades redan 1889, vilket gör den till en av de äldsta i världen. I Kattdalen såg vi bland annat lejon, leoparder och tigrar.


Högholmen är hem för 150 djurarter och närmare 1000 växtarter, som visar upp naturens mångfald. För att bevara denna mångfald föder de upp hotade arter och deltar i program som syftar till att återinföra djuren i deras naturliga livsmiljöer. 


Vi tajmade in vårt besök med lunch direkt vid ankomst (passade perfekt eftersom det började regna och snöa?!), men när vi lunchat färdigt tittade solen fram igen och vi hann se några djur innan liten skrutt somnade i vagnen. Liten skrutt var överlag fascinerad och här ser hon tillsammans med pappa på en av tigrarna som tar det lugnt i en grotta.


Högholmen är känt för sitt arbete med att hjälpa utrotningshotade stora kattdjur - till exempel har snöleoparder fått fler ungar där än i någon annan djurpark! Djurparken är även en av de mest aktiva beskyddarna av tigrar och den hotade amurleoparden.


I djurparken går en mängd påfåglar fritt men man behövde inte vara rädd för att de skulle attackera eller något sådant! Det fanns också många andra fåglar (då i fångenskap) såsom örnar, ugglor, svanar, gäss... Här ovan ser ni en vit fjälluggla på en gren!


Det var full fart på brunbjörnarna under vårt besök och tanken på att dessa enorma djur härjar fritt i våra skogar gör mig lite rädd... Jag och liten skrutt stod öga mot öga med en av dem, med endast tjockt pansarglas emellan, och det där med gosiga, fluffiga nallebjörnar kändes minst sagt avlägset!


När liten skrutt vaknat, ätit mellanmål och lekt av sig lite tillsammans med guddottern i en sandlåda modell större gick vi till de tropiska husen och spanade in ormar, sköldpaddor, apor, fåglar, fiskar... Det fanns många arter att bekanta sig med och för en drygt ettåring blev det snabbt roligare att springa omkring än att titta in i alla "burar" ;)


Efter tropiska husen hade vi bara kaninerna och tvättbjörnarna kvar och vi råkade anlända till de söta kaninerna precis när det var dags för mat och det fångade både liten skrutts och guddotterns uppmärksamhet! Det blev ett evinnerligt smaskande och "nam-nam" i bägge barnvagnarna, hehe :D

När vi gått Högholmen runt startade vi hemåt och vi slapp för det första den värsta rusningstrafiken i huvudstaden (halleluja!) och för det andra hann vi hem lagom till middagstid, perfekt :) Liten skrutt klarade för övrigt dagen med bravur och guddottern med familj förgyllde verkligen djurparksbesöket - liknade "resor" gör vi gärna igen! Nu ska vi dock hålla oss i "hemknutarna" ett tag framöver... Midsommar närmar sig med stormsteg och i år kommer vi avvika från traditionerna och midsommarafton kommer firas både på ny plats och i nytt sällskap, kommer bli superskoj!


Tills nästa gång - sköt om er!
Och trevlig midsommar :)


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar