Om en slö måndag och helgen som gick

Denna måndag är snart slut, tack och lov för det... I morse ville jag bara dra täcket över huvudet när sambons väckarklocka ringde och jag skulle ha kunnat betala dyrt för att få ligga kvar där i värmen! Men det var ju inget alternativ och det var bara att maka sig upp. Sömn är verkligen heligt för mig och får jag inte mina åtta timmar skönhetssömn så vill ingen vara i mitt sällskap, tyvärr! Och orsaken till nattens dåliga sömn var en ledsen och orolig liten skrutt där strax över klockan 02:00... Efter några tappra försök med att få henne att somna om i egen säng bar jag ner henne i hopp om att hon skulle somna mellan oss - men tji fick vi! Och jag som inte kan minnas när hon senast vaknat under nattens lopp (med undantagsfall av sjukdom) visste ju inte vad det var frågan om?! 

Men nöjd var hon i alla fall där mellan oss, bortsett från att hon vred och vände på sig, pratade och INTE somnade, eeeh! Så efter drygt 1 timme, efter att vi bl.a. bytt blöja och kollat tempen, så hämtade jag en banan och ett glas mjölk - och vet ni vad? Vips hade hon både tryckt i sig bananen och druckit upp mjölken, och sedan tog det inte länge innan hon andades djupt där mellan oss, finally! Vah, hungrig!? Den här tiden? När har hon senast ätit under natten? ... Och den här dagen har ju sedan blivit därefter, usch vad jag har känt mig som en dålig mamma :( Men när energin bara räcker till det man måste, såsom att fixa mat, tvätta kläder, leka lite, läsa några böcker... Så vad gör man?

videkvistar hittades under lördagens barnvagnspromenad och gav inspiration till chokladcupcaksen

Men slut gnällt om det! Nu hoppas vi på en natt utan avbrott och att vi vaknar fulla av energi imorgon :) Då ska vi kompensera det vi inte gjorde idag! Dessutom önskar vi fint väder, idag har det regnat hela dagen, vilket inte direkt gjort underverk på humöret... Väderappen i telefonen lovar i alla fall uppehållsväder och ett flertal värmegrader, så vi håller tummarna för det! Under helgen som gick var det också sisådär med vädret, sol fredag-lördag men med iskalla vindar och igår kom det lite regn... Regnet kvittade dock eftersom jag var på barnloppis med en väninna där kring lunch och efteråt körde ut till svärföräldrarna för god mat och kaffe. Och när vi sedan kom hem igen vid 14-tiden hade regnet upphört och vi kunde göra det vi hade planerat ute i trädgården :)

jag smyger in påsken lite här och var även om den infaller sent detta år

I lördags hade vi besök i form av guddottern med familj och de kom redan vid 16-tiden och tillbringade sedan kvällen här! Ett uppskattat inslag den dagen då sambon överraskade med bakfylla efter fredagens galej med arbetskollegorna... Får man förresten vara skadeglad när ens älskade mår sådär dåligt? Det var i alla fall jag, mohahaha ;) Nu fick han allt smaka på egen medicin då han inte förstått varför jag valt att avstå från alkohol (utöver något vinglas nu som då) just på grund av hur jag mår dagen efter! Lyckligtvis är det ju en form av illamående som går över och han åt med god aptit den grekiska filén jag hade tillrett och högg även in på en chokladcupcake till efterrätt.

Jag fortsatte på påsktemat då jag dekorerade dem men oturligt nog ser de godare ut än vad de faktiskt var... De hade varit lite för länge i ugnen och jag misstänker att receptet jag utgick ifrån inte menade att cupcaksen skulle gräddas i varmluftsugn för de blev aningen torra :( Men i kombination med "chokofluffet" jag gjorde (istället för chokladfrosting) så har samtliga cupcakes ändå blivit uppätna, hehe! Något recept blir det dock inte här på bloggen den här gången, vill ju såklart bara dela med mig av lyckade recept ;)


Nu kallar sängen, sov gott!


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar