Om prinsesstårtan à la Paula

Igårkväll publicerade jag en bild på sista biten av prinsesstårtan från ettårskalaset på Instagram. Finaste Lotta frågade om jag kunde dela med mig av receptet och självklart kan jag det :) Utan att tänka höll jag på att svara henne på Instagram genom att skriva att det är Leila Lindholms recept, men vid vidare eftertanke kom jag på att jag har gjort några ändringar genom åren... Så därför kommer här nu ett helt eget inlägg med receptet på prinsesstårta à la Paula!



***

PRINSESSTÅRTA
(källa: en kombination av Leila Lindholm, "Bakverk och Fikastunder" och mina egna påhitt)


Ljus tårtbotten
5 st ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa (rumsvarma) ägg och socker vitt och pösigt (luftigt). Jag brukar vispa ca 10 minuter på full effekt med elvispen.
  3. Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål. Blanda ordentligt och sila gärna genom durkslag.
  4. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Lite i taget, i 3-4 omgångar... Rör minimalt tills allt blandat sig.
  5. Smörj en rund bakform (ca 23-25 centimeter i diameter) och häll i smeten.
  6. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter. Den stiger massor innan den sedan sjunker ihop en aning, prova med sticka innan du tar ut den, kakan ska vara helt torr!
  7. Låt svalna under bakduk några minuter innan du försiktigt stjälper upp den.

Tips!
Baka bottnen dagen innan, eftersom det är mycket lättare att skära den i delar dagen efter. Eller gör en botten långt på förhand och frys ner, ta sedan upp den i rumstemperatur cirka 30 minuter innan du ska börja dela den, fungerar lika bra!


Fyllning
2 dl vaniljsås
2½ dl hallon
½ dl strösocker
8 dl vispgrädde
2 pkt sockermassa (400 g)

  1. Dela tårtbotten i tre jämna skivor. 
  2. Vispa vaniljsåsen. Jag lyckas inte med vaniljkräm från scratch så jag använder mig av Floras vaniljsås som man hittar i mjölkdisken i butiken, sedan är det bara att vispa-vispa tills den blir krämig! Fungerar jätte bra!
  3. Vispa grädden.
  4. Spritsa tre varv vaniljkräm som en ring runt kanten på den första skivan. Spara 1/3 av vaniljkrämen.
  5. Rårör hallonen med strösocker och bred ut dem inuti ringen. 
  6. Blanda en gräddklick med vaniljkrämen som du sparade och bred lite över hallonen.
  7. Lägg på nästa skiva och bred ut ett lager grädde-vaniljkräm. Lägg på sista skivan.
  8. Bred ut grädden över hela tårtan och forma som en kupol. Jag brukar göra min tårta dagen innan och i detta skede ställa in tårtan i kylskåpet, grädden blir på så sätt "fastare"...
  9. Pudra ett bakbord med florsocker ock kavla ut sockermassan. Det går precis lika bra med marsipan men jag föredrar sockermassa eftersom den är kritvit (haha!) och dessutom "svettas" den inte på samma sätt som marsipanen kan göra.
  10. Lägg locket över tårtan och skär bort överflödig sockermassa längs kanten. Detta är alltså det kritiska skedet! Jag brukar rulla upp locket runt kaveln och sedan rulla ut locket på tårtan. Om det finns ett par extra händer i huset så rekommenderar jag att du tar dem till hjälp!
  11. Dekorera enligt tycke och smak!

***

Nu är det hög tid att börja förbereda middagen här hemma! Senare ikväll blir det mammabarnträff med mammorna och barnen i umgängeskretsen... Alltid lika skoj :) Om inte liten skrutt får feber eller dylikt av dagens vaccinationer i samband med ettårsgranskningen vill säga!


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar