Om en alltför lång årskrönika

J A N U A R I


Det nya året inleddes i regnrusk och jag skålade med alkoholfri champagne. Det var 21 dagar till liten skrutts beräknade nedkomst och jag hade intagit kroppsform à la "Barbamama". Vi boade sådär smått på hemmaplan, även om vi var försiktiga med att ta ut glädjen i förskott, det fanns liksom inga garantier... Jag mådde oförskämt bra men blev frustrerad när vi passerade due date och liten skrutt inte ville lämna tryggheten och värmen i magen, gah! Men så kom dagen när våra liv förändrades för alltid, den där tidiga söndagsmorgonen den 27:e, dagen då ordet kärlek fick en helt ny innebörd ♥ De resterande dagarna av den månaden försvann i den underbara "bebisbubblan"...



* * *

F E B R U A R I

Tiden i "bebisbubblan" valde vi att inte lämna i första taget och att snusa bääbis tycktes man aldrig tröttna på. Det första tiden var extremt smärtfri, mycket tack vare att amningen fungerade och för liten skrutt gällde sova - äta - sova - äta. Dessutom lät hon oss föräldrar sova om nätterna, ville ha mat max tre gånger per natt och då "tankade" hon bara och sov vidare... Men trots detta var jag jätte osäker på i princip allting och har många gånger funderat på hur synd det är om första barnet, det blir ju liksom lite av en försökskanin! Duktighetskomplexet gnagde inom mig och i kombination med amningshormonerna så var det riktigt illa vissa dagar - men oj så mycket jag har lärt mig!


* * *


M A R S



Jag funderade mycket på bloggens existens och valde att låta den vila, samtidigt som jag även slutade läsa de bloggar jag troget följt... Vardagen hade plötsligt fått en helt ny innebörd och min lediga tid ville jag för tillfället spendera på annat sätt än vid datorn. Jag ertappade mig själv med att känna mig bekväm som "hemmaråtta" och tog min an alla vardagssysslor med stor glädje! I slutet av månaden var det dags för dop och givetvis var det en hel del förberedelser inför det, något jag tog mig an med iver. Att fira påsk skippade vi eftersom dopet inföll under påskhelgen, så mycket lättare med ett förlängt veckoslut för släkt och vänner! Den "enkla" bebistiden var dock inte så lätt längre och vi hade verkligen problem med att få vardagen att klaffa för liten skrutt, hon skrek sig bl.a. genom sitt eget dop och dopkaffet minns jag inte så mycket av...



* * *


A P R I L



Våren kom med stormsteg, ena dagen var det snö i mängder och andra dagen var vägarna plötsligt bara och vårblommorna började dyka upp! Detta var månaden som vi bestämde oss för att ta itu med liten skrutts vardag och som vi läste, vi plöjde både böcker och otaliga internetsidor... Problemet låg ju inte hos henne, utan hos oss som föräldrar som inte gav henne de bästa förutsättningarna - aj så det tog ont i mammahjärtat! Men det tog inte länge innan vi fick ordning på det hela och så småningom hade vi världens gladaste lilla tös som sällskap :) Fasta rutiner och mycket kärlek är hemligheten, med andra ord inga konstigheter!



* * *


M A J



Plötsligt vaknade bloggen till liv igen och jag började fotografera annat än vår lilla skrutt. Jag skapade ett konto på Pinterest och försvann in i bildflödet några dagar :) Vardagen löpte på och det var utan oro som vi övernattade hos goda vänner i Helsingfors och sedermera åkte över till Tallinn, Estland på en dagskryssning. Sambons sommarsemester hägrade och jag plockade in blommor var och varannan dag. Detta var en bra månad och jag kände mig småförälskad mest hela tiden, ni vet precis som när man går runt med fjärilar i magen och småler för sig själv ;)


* * *


J U N I



När de flesta bloggare börjar dra ner på takten och försvinna i "sommardvala" bestämmer jag mig för att blogga som aldrig förr, denna månad slog jag nog rekord i inlägg från min sida! Och även om jag aldrig fått så mycket respons så bloggade jag med stor iver och glädje - det är ju ändå mest för mig själv som jag skriver... Detta var även månaden som jag upptog löpningen igen, vilket kändes underbart! Vädret var fantastiskt (på gränsen till alltför varmt vissa dagar) och vi njöt, samtidigt som vi i sakta mak renoverade lite här och där samt sågade upp en 80-årig tall till ved för kommande vinter. Liten skrutt utvecklades i rasande takt, hon kämpade bl.a. med att komma upp i krypställning och vi invigde tripptrapp-stolen när det äntligen var dags för smakportioner!



* * *


J U L I



Och när jag tyckte att liten skrutts utveckling gick undan så la hon i en högre växel - plötsligt kunde hon dra sig upp i krypställning, krypa, sitta utan stöd och försöka dra sig upp mot föremål. Därtill dök även de två första risgrynen upp :) Nu var det minst sagt hög tid att byta ut takvaggan mot nya spjälsängen! Inne hos oss fick hon dock sova ett tag till... Månaden förgylldes även av ett ljuvligt bröllop! Renoveringen fortlöpte och sambon satte upp en deadline till liten skrutts ½-års firande, vilket han lyckades med! Efteråt blev det några semesterdagar i norr och vi återsåg många nära och kära!



* * *


A U G U S T I



Vi återvände hem och det började klia i fingrarna ifråga om att färdigställa liten skrutts rum. Det började bli hög tid för henne att börja sova i eget rum, eftersom vi alla började "störa" varandras nattsömn. I slutet av månaden förverkligades det hela och vi kunde äntligen flytta upp till övervåningen - liten skrutt in till sitt rum och vi in till vårt nya sovrum. Augusti var också kräftskivornas månad och månaden då sambon återgick till jobbet. Men det var inte med ångest som vardagen kom emot igen, nej, det var med glädje som jag såg fram emot "ekorrhjulet" :) Regnet som lyst med sin frånvaro hela sommaren kom i samband med att semestern tog slut och jag började rusta inför hösten - till min stora förvåning flyttade bl.a. lite senapsgula accessoarer in hos oss!



* * *


S E P T E M B E R

Jag bestämde mig för att utmana mina "icke-gröna-fingrar" och några grönväxter tog plats runtom i huset. När jag sedan läste på lite fick jag byta plats på dem alla, eftersom det tydligen är stor skillnad på läge, ljus och sådant ;) Detta var även månaden som jag köpte ny telefon och bloggen dog, knall och fall! Allt på grund av instagram, ett koncept som passar mig som handen i handsken! Liten skrutt kröp runt som aldrig förr och upptäckte världen med helt nya ögon - ingenting gick henne obemärkt förbi. Vi var på dagsutfärd till Åbolands skärgård där jag fick mig ett kärt återseende ♥ och vi hade inflyttningsfest.


* * *


O K T O B E R



Detta var en verkligt fin höstmånad och vi tillbringade mycket tid utomhus, inte minst med att kratta den okristliga mängden löv som fanns på vår gård. Jag plockade, flyttade runt saker och funderade mycket på hur jag ville ha saker och ting här hemma - och plötsligt en dag hade vårt sovrum flyttat ner igen. Jag började visa upp vårt hem på instagram samt glimtar av liten skrutt in action - försöker dock att inte visa hennes ansikte då jag värnar om hennes integritet. Men jag vet ju att släkt och vänner så gärna vill se vad vi håller på med! Vi frossade kanelbullar i samband med kanelbullens dag och jag drack otaliga många muggar kaffe, det bor nog en liten lattemorsa i mig ;) Dessutom träffades vi frekvent med mamma-barngruppen...


* * *


N O V E M B E R



Månaden med mycket eftertanke, en del i samband med all helgona och en del i samband med ett oväntat dödsfall... Jag kramade min lilla familj lite extra och grät en skvätt eller två. Min föräldraledighet var över i slutet av oktober och nu väntade en dryg månad med semester innan vårdledigheten tog vid, hemma kommer jag vara till sista juni 2014. Ett tudelat beslut då jag verkligen saknar mitt jobb och dör av tristess vissa dagar här hemma, samtidigt som jag vet att denna tid med liten skrutt aldrig kommer igen och jag inte är redo för att klippa navelsträngen, inte riktigt än... Farsdagen firades rejält och så småningom började lite julkänslor infinna sig, inte minst i samband med lillajul :)


* * *


D E C E M B E R



Detta år såg vi alla framemot julförberedelserna lite extra... Julen anser jag ska upplevas genom barnaögon och detta år skulle bli den första på läääänge! Trots höga förväntningar valde vi att framför allt ta det lugnt och verkligen njuta av allting tillsammans med vår dotter, ingen stress, ingen hets - jul blir det ändå :) Vi firade Lucia på vårt sätt, vi besökte julmarknaden i gammaldags anda här i vår pittoreska stad, vi pyntade huset sådär lagom vinter-aktigt, frossade i lussebullar och pepparkakor, lyssnade på julmusik och tog oss en svängom eftersom liten skrutt älskar att dansa, tog in julgranen några dagar innan jul för att i lugn och ro kunna pynta den tillsammans, alla tre :) Jaaa, och julafton kom och det är med ett stort leende på läpparna som jag ser tillbaka på den dagen! Trots förkylningar och liten skrutts öroninflammation tävlar denna månad om att vara årets bästa :)


* * *


Och nu är det ett nytt år! Vi skålade in det nya året hos goda vänner, tillsammans med en bunt vuxna och en hög med barn i olika åldrar :) Vi försökte hålla liten skrutts rutiner så gott det gick och la henne i resesängen för natten hemma hos dem - och det lyckades! Hon sov så sött trots "oljud" utanför rummet och raketer utanför fönstret... Rutiner och kärlek ni vet, då fungerar det mesta ;) Nej, nu har detta inlägg blivit alltför långt... En eloge till Dig som orkat hela vägen och Du:


ETT FANTASTISKT NYTT ÅR 2014
hoppas det blir bättre än Du önskar!


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar