Om en dag i Vasa + kaffekalas

När ni läser detta är jag/vi påväg till Vasa men tänkte testa det här med tidsinställt inlägg... Håll gärna tummarna för att resan går bra, tack! Jag har kört liknande sträckor med A ensam förut, men det är alltid lite pirrigt, vem vill köra med en missnöjd tjej i baksätet liksom? I Vasa blir första stoppet hos A:s gudmor för att se hur hon inkvarterat sig i nya lägenheten... Eller kanske träffar vi M först? Det beror lite på hans "välmående" så här dagen efter ;) Sedan tänkte vi göra stan innan det blir en bit mat på någon trevlig restaurang med bästa J... Till sist blir det ett stopp hos H innan det sedan är dags för hemfärd. Jag är verkligen överlycklig över att få återse dessa tre härliga pinglor! Det är allt lite synd att det ska vara sådant avstånd mellan oss i dessa dagar :(


Det här med prinsesstårta har blivit lite av ett måste när vi bjuder till kaffekalas och skruttans ½-års kalas blev inget undantag. Inte mig emot, jag tycker om att baka den och dessutom blir den ju sååå god! Receptet som jag följer hittar ni här på bloggen under recept-kategorin... Och det skadar ju inte att den är fin för ögat också ;) Denna gång plockade jag fram mina Muminmuggar med glädje, de passade ju perfekt för tillställningen! 


På den saltiga sidan bjöd vi bl.a. på denna ljuvliga skagencheesecake. Jag har gjort den tidigare för ett par år sedan men glömt hur grymt god den är, nam-nam! Eftersom mamma frågade efter receptet passar jag på att anteckna det här, det kanske finns flera som vill prova på ;)

***

SKAGENCHEESECAKE

Botten
maltlimpa
75 g rumstempererat smör

Cheesecakesmet
400 g räkor med skal
4 dl crème fraiche
1 dl majonnäs
1 burk färskost med dillsmak
½ dl finhackad dill
2 msk valfri rom
½ finhackad rödlök
citronpeppar
4 st. gelatinblad

Garnering
100 g räkor med skal
1 citron i tunna skivor
valfri rom
dill

Gör så här:
  1. Mixa smör och maltlimpa till en smulig massa. Tryck ut det i en form med löstagbar botten, klädd med fastklämt bakplåtspapper i botten. Ställ kallt.
  2.  Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 10 min. 
  3. Skala och hacka räkorna grovt. Blanda dem med ca 3 dl av crème fraichen, majonnäsen och färskosten. Blanda ner finhackad dill, rödlök, citronpeppar och rom.
  4. Krama ur gelatinbladen ordentligt. Värm resterande crème fraiche försiktigt i en kastrull. Lägg i gelatinbladen och låt smälta på låg värme under omröring. Häll ner detta i cheesecakeblandningen och blanda ordentligt.
  5.  Häll över smeten i formen och täck med plastfolie.
  6.  Låt stå i kylen minst 5 timmar, gärna över natten.
  7. Garnera cheesecaken innan servering med rom, skalade räkor, citronskivor och dillkvistar.

|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar