Om sömn och sovrumstankar

Äntligen är vi i hamn, tror jag! Liten skrutt har sovit sina 12-timmars nätter tre nätter i sträck nu och är så mycket nöjdare igen, finally! Nu är det bara mamman i huset som ska lära sig att gå och lägga sig i tid om kvällarna och sedan sova HELA natten hon också och inte gå upp och kissa/dricka vatten/fundera på om skruttan har ljud etc... Haha!

På tal om sömn så skulle jag så gärna vilja piffa lite i vårt sovrum! När jag ser tillbaka i "hemma hos"-kategorin i arkivet här på bloggen så kan jag snabbt konstatera att det inte har hänt så mycket därinne sedan vi färdigställde rummet... Eller jovisst, liten skrutt har ju haft sin hörna där och så har vi dessutom haft sovrummet uppe på övervåningen en tid, men i det stora hela så ser det likadant ut nu som då! 

sett genom sovrumsdörren utifrån hallen, trappan upp till övervåningen till höger i bild

Taklampan är ju ny och den gör mycket för rummet! Dessutom har gardinerna, golvmattan och kuddarna på sängen varierat... En liten och enkel makeover som jag dock funderat på ett tag är att spraymåla gardinstången i vitt. Den svarta fungerade jättebra när vi hade långa, svarta mörkläggningsgardiner men eftersom ytterst lite naturligt ljus kommer in i detta rum så har vi valt att hänga upp vita, skira gardiner istället. En annan enkel sak som jag tänkt på är att hänga gardinstången högre upp. I nuläget är den i linje med rullgardinerna i de små fönsterna men jag skulle gärna ha "mera" gardin i fönstret.

enkla garderober för både mina och sambons kläder

Något jag är supernöjd med är våra garderober från det blågula varuhuset! Jag och sambon har varsitt enkelt skåp bestående av hyllplan och sedan har vi ett gemensamt dubbelskåp där vi har möjlighet att hänga kläder. Vi har valt att ha två stänger på två höjder, en högt uppe för min långa sambo och en längre ner för korta mig :) Perfekt för finare vardagsplagg som vi inte vill vika in på ett hyllplan! Klänningar och kostymer hänger i ett annat rum... Ärligt talat så föredrar jag denna garderobslösning framom en walk-in-closet! Kalla mig tokig men jag tycker det snabbt blir "dammigt" i en WIC och dessutom håller jag bättre koll på vad jag har i en traditionell garderob. Men javisst, smaken är som baken ;)

lampor från Ellos som hängt med läääänge

Jag drömmer om ett par Bestlite lampor som sänglampor men allt har sin tid... Och som vårdledig blir man ju inte miljonär precis så jag får allt arbeta ihop en liten extrabudget innan det blir aktuellt med några nya lampor! Tills vidare får dessa gamla godingar hänga med ett tag till :) Och jag får tid på mig att bestämma vilken modell av Bestlites alla supersnygga lampor det ska bli. Samt svarta eller vita? Svarta eller vita?

sängöverkastet hör till favoriterna, även det från Ellos 


fondvägg med tapet från Boråstapeter

Hatkärleken till denna tapet alltså! Ena dagen vill jag bara riva ner den och ha en vit vägg där bakom sängen och andra dagen är den sååå fin och gifter sig fint med de övriga färgvalen i huset. Och om sanningen ska fram så är det väl inget fel på färgen utan det är stilen som jag har svårt med... Men den får hänga med ett tag till för sambon gillade inte alls idén med att ta ner den ;) Men jag ska fundera lite på hur jag ska få till helheten, med andra medel så kanske tapeten känns mer är rätt! Kuddarna är de första som ska bort ser jag, dessa fungerar ju inte alls! Dessutom skulle jag vilja ha en stor, pampig, tygklädd sänggavel - ett DIY tror jag bestämt :)

Och så en stor fluffig matta på golvet, någon tavla på väggen och ett fönsterbräde vid fönstret att ställa piff på... Jag skulle gärna vilja ha en mera ombonad känsla därinne, för i nuläget är det aningen kallt och opersonligt. Drömma kostar inget och en vacker dag kanske det blir precis som jag tänkt mig! Allt har sin tid :)


KRAM


|| images: www.paulaspalats.blogspot.com ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar