Om fogning och gräsklippning


Även om vi firat morsdag i helgen och fastän ishockeyn tagit upp mycket av vår (läs: sambons) tid har vi också figurerat i badrummet. Exempelvis har samtliga väggar blivit fogade i vitt och golvet i bastun har fått samma golv som övriga badrummet. Jag trodde också att vi skulle få taklisterna på plats, men något hade hänt i leveransen (till butiken) så det var bara att returnera dem. Denna vecka ska golvet fogas och lister spikas - sedan är det dags för dusch, wc, tvättställ etc!

Denna måndag har vi haft fint väder och därför bestämde jag mig för att promenera hem från jobbet - skönt! Hemma blev jag sedan ute och sysselsatte mig med att rensa ogräs och flytta några stenbumlingar. Senare på kvällskvisten startade vi gräsklipparen och nu är gräsmattan klippt för första gången detta år. Det var verkligen på tiden! Därefter fortsatte vi med några små göromål ute (flytta mylla, ta bort odlingslådor) och sakta men säkert får vi ordning på "kaoset" som kom fram då snön smälte...

Ha en bra vecka!

{ images: paulaspalats.blogspot.com }

7 kommentarer:

  1. Hello!

    Kul att ni hinner med, även om det firades i söndags till höger och vänster...

    Ser framemot att golvet får sig en sväng-om med fogmassa, och en beskrivande bild. (Fattar inte riktigt hur nyanserna fungerar ännu..?)

    Trevlig fortsatt vecka!

    Kram<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imorgon ska golvet fogas,
      så eventuellt dyker det upp bildbevis därefter!
      Vad är det med nyansen du inte förstår?
      Kanske jag kan förklara :)

      Tack detsamma!
      Kram<3

      Radera
  2. En fråga också, eller fler egentligen.
    Vems tätmembran och sånt stuff har ni använt?
    Vad heter plattorna ni använt till golv och vägg? Vad heter färgen på er väggfog?
    Vilken blir färgen på golvfogen?

    NYFIKEN I EN STRUT. :D

    Kram<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar:

      Tätmembran & fuktspärr >> Weber vetonit
      Väggkakel >> Kera-MIK architekture
      Väggfog >> Weber vetonit vit 110
      Golvklinker >> Kera-MIK architekture
      Golvfog >> Weber vetonit grå 330

      Roligt att du är nyfiken,
      det blir roligare att blogga då ;)

      Radera
  3. Jag e tyvärr inte nöjd med denna infon... ;)
    Vägg- och golvkaklet e väl från Rautia eller?
    Om så, har du säkert ett kvitto på dessa?
    Där står det mera exakt vad kaklen heter... :P
    Kera-MIK architekture, e säkert själva tillverkaren/fabriken...kan tänka mig att det är det som e tryckt på lådorna eller? ;)

    Tyckte ni om Webers grejer?
    Vi har Kiiltos på affären, men det är rätt många som inte e så nöjda med det märket.
    Hur funkade fogmassan? Var det mera som "molellera" eller blandar jag på märken nu..?

    Kram<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, nu ska vi se om jag har hittat rätt.
      Det finns ju så mycket info att hålla reda på ;)
      Och javisst är de från Rautia...

      Väggkakel >> 25x40 White Glossy W.T
      Golvklinker >> 9,7x9,7 Albini Grey Dots F.T

      Hittills har vi verkligen gillat Weber!
      Lättanvänt för nybörjare som vi ;)
      Fogmassan kan vara som "modellera",
      men blandar du i mera vatten blir den självklart lösare.
      Så det går ju att anpassa efter önskemål.
      Personligen tyckte jag jätte bra om fogmassan,
      lättarbetad, smidig att dra ut och sedan tvätta.
      Så tummarna upp!

      Kram<3

      Radera
  4. HA!!! Jag gissade rät på golvkaklet!
    Tack ska du ha, vännen!!! :)

    Ok, låter utmärkt! Det skall vi också prova. :)

    Kram<3

    SvaraRadera