Om vår förmiddag och hallen

För att inte tänka på sorgliga saker så gick jag bananas med dammvippan och dammsugaren igår! Liten skrutt skötte musiken och det var minst sagt discofeeling här hemma när hon vred upp volymen :) I detta nu sover hon sött i vagnen ute på trappan, men under förmiddagen var vi både på pulkapromenad till nya bostadsområdet precis här nära samt åkte med en hejdundrandes fart i pulkabacken här utanför! Och javisst satt jag med i pulkan :) för finns det något skojigare än att åka med sitt barn som skrattar högljutt?! Men som sagt nu sover hon, mätt och belåten, och har man inget annat för sig så kan man ju fotografera hallen... Det gjorde jag precis och här kommer några bilder!

under trappan står en byrå som döljer vantar/mössor/halsdukar etc

Hallen har ni inte fått se mycket av här på bloggen men efter att jag publicerade en bild på instagram tidigare idag så passade jag på att plocka fram kameran och knäppte några fotografier med den med... Jag bjuder inte på hela helheten, men några skymtar är väl bättre än ingenting?! Om ni undrar hur allt hänger ihop kan ni ta ett titt på planlösningen av bottenvåningen. Planlösningen är inte exakt men ger en bra hint om hur allt hänger ihop!

vänster: ingång till vårt sovrum || höger: garderoben med spegeldörrar

Som ni ser ligger vårt sovrum alldeles i anknytning till hallen och mittemot dörren till sovrummet ligger dörren in till badrummet, smidigt! Badrumsdörren är alltså strax till höger bredvid garderoben med spegeldörrar... Men det förstår ni säkert om ni ser på planlösningen ;) Badrumsdörren öppnas dock åt andra hållet än vad planlösningen antyder, vilket jag precis la märke till! Där garderoben är nu gick man tidigare in till lilla toaletten... Men ni som följt mig ett tag kanske kommer ihåg att vi valde att kombinera toalett och badrum?! 

Hmm, är det någon som vill se före-bilder förresten? Eventuellt har jag några bilder från själva renoveringen också som förklarar en del...

vänster: väggarna är tapetserade || höger: inkaliljor från ettårskalaset

Hallen har vi valt att tapetsera i grått och på en vägg återfinns en mönstrad tapet. Väggarna var i extremt dåligt skick i hallen, i trappuppgången och i allrummet på övervåningen och trots spacklande samt slipande så blev de inte som vi ville! Efter mycket om och men blev det tapeter på väggarna... Idag skulle jag ha gjort annorlunda när jag läst in mig lite på valmöjligheterna men i stundens hetta kändes detta som rätt val :) Inget fel på det men jag kommer alltid att föredra målade väggar, så enkelt är det!

från hallen stiger man in i de övriga rummen på bottenvåningen

Och så till sist en liten överblicksbild... Trappan har sambon målat i vitaste vitt och så bestämde vi oss för att klistra halkskydd på trappstegen - trappan blev ju så hal efter målningen! Dessutom har sambon snickrat ett egenhändigt trappräcke för att göra den lite säkrare... Tidigare stod det skåp (klädförvaring) vid trappan som blev som en "vägg" men de slängde vi ut ganska snabbt! Ljust och öppet är mera vår melodi :) Om vi skulle bo här för evigt skulle vi dock "bygga in" trappstegen men då vi vet att detta boende bara är ett skede i livet så har vi valt att göra det bästa möjliga med lite färre medel!

Frågor eller tankar på hallen?


KRAM


|| images: paulaspalats.blogspot.com ||

9 kommentarer:

  1. Hej Paula och tack för din fina kommentar!
    Vad kul att du hittade till mig så hittade jag hit:) Du har jättefint hemma hos dig!!
    Och lite 1-åring har du, min tjej bli snart 2 år och visst tar man vara på egentiderna bättre nu, hur korta det än är. Ett toabesök utan litet sällskap kan ju vara guld värt..haha!
    Hoppas du har en fin kväll, kram fredrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och tack för ditt svar Fredrika!
      Kunde inte låta bli att skratta åt din mening
      angående "toabesök utan sällskap", haha!
      För det är ju precis så det är...
      Det är vardagslyx att få gå ensam juh!

      Fin fortsättning på veckan,
      snart veckoslut - jippie!
      Kram, P

      Radera
  2. DÖR vad fint! skulle kunna flytta in i er hall och bo där lycklig resten av mitt liv ;) även om du ju säger att du föredrar målade väggar, så passar tapeten in ypperligt precis den sitter. helt sjukt stiligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta du!
      Välkommen bara,
      jag lovar att både du och din lilla familj får plats :)
      Hallen är runt 16 km2 nämligen,
      helt onödigt stor om du frågar mig,
      men det tyckte inte de som byggde huset ;)

      Trevlig helg och
      puss på dig!

      Radera
    2. Hmm, 16 m2 ska det ju förstås vara!

      Radera
  3. Jättefin hall ni har! Skulle vara jättekul att se förebilder på hallen. Tycker det är jättekul med före- och efterbilder och få se alla förändringarna:)
    Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Roligt att höra att du gärna ser förebilder,
      då ska jag knåpa ihop ett sådant inlägg!
      För precis som du uppskattar även jag sådana inlägg :)
      Kram, P

      Radera
  4. Jag vill också se före bilderna! Nu vet jag ju iofs hur det såg ut före, men jag tycker ändå före och efter bilder är så najs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul!
      Inlägget är på g så inom loppet av denna vecka borde det dyka upp :)

      Radera