Om receptet på chokladmoussetårtan, bland annat

Hallooo i stugorna! Här sitter jag med en kopp kaffe och mumsar på en av Runebergstårtorna... Men tror bestämt jag måste ta en till efter denna - "farligt" med kalasrester! I morse tyckte liten skrutt att hon skulle vakna redan klockan 07:00 (jag vet, det är inte tidigt men vi försöker ta morgon först klockan 08:00) och jag var så fasligt trött... Men när hon väl fått sitt morgonmjölk somnade hon om i vår säng och vi steg upp först klockan 08:30, det är min tös det - mamma tackar :) Och efter det att vi stigit upp så har förmiddagen gått i ett, måndag = tvättdag här hemma så tvättmaskinen har gått/går varm och så har jag städat undan det sista från gårdagens födelsedagsfirande... 

Dessutom har vi varit ute en sväng och fått vårkänslor! Javisst, det är dimma här (igen!!) men när man riktigt hör hur snön smälter och fåglarna kvittrar så kan jag inget annat än tänka på våren... Jag hjälpte våren på traven genom att mosa sönder några snöhögar här på gården så nu hoppas jag att snön så småningom är ett minne blott! Drömma kan man ju alltid :) Men jaa, egentligen tänkte jag ju bara kika in för att publicera receptet på gårdagens tårta men när jag väl låter fingrarna dansa över tangenterna så är det svårt att sluta ;) Receptet på Runebergstårtorna har jag publicerat tidigare och det hittar ni HÄR i recept-arkivet.



CHOKLADMOUSSETÅRTA MED HALLON

Jag har modifierat receptet en aning genom att skippa lakritsen, 
men det är ju smaksak hur man vill ha den!


Kladdkakebotten
100 g smör
1,5 dl socker
0,5 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk havssalt
2 ägg
1,5 dl vetemjöl

  1. Smält smöret, och rör ut det med socker och kakao. 
  2. Tillsätt vaniljsocker, salt och vetemjöl, och avsluta med att röra ner äggen i smeten. 
  3. Häll smeten i en rund form med avtagbara kanter, och grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 15-20 min. 
  4. Låt sedan svalna.

Chokladmousse
2 gelatinblad
200 g mörk blockchoklad
2,5 dl vispgrädde
2 ägg
0,5 dl florsocker

  1. Börja med att lägga gelatinbladen i en skål med kallt vatten. 
  2. Smält chokladen över ett vattenbad.
  3. Vispa grädden för sig i en bunke, och vispa upp äggen tillsammans med florsockret i en annan. 
  4. Rör ner gelatinbladen i den varma chokladen, rör tills de har smält helt. 
  5. Vispa ner chokladen i äggsmeten, vispa under hela tiden, och avsluta med att röra ner den vispade grädden i smeten. 
  6. Häll moussen ovanpå den svalnade chokladbotten, och ställ in kylen. 
  7. Låt stå kallt i minst 4 timmar, gärna över en natt om du har tid.

Hallonmousse
3 gelatinblad
250 g hallon, passerade genom sil
0,75 dl florsocker
2 ägg
2,5 dl vispgrädde

  1. Om hallonen är frysta, börja med att tina dem, och mixa dem sedan med en stavmixer, de passerar lättare genom silen då. 
  2. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten, låt dem ligga där i minst 5 minuter.
  3. Värm upp den silade hallonvätskan tills den nästan når kokpunkten, ta den av värmen och rör ner gelatinbladen. 
  4. Vispa upp grädde i en bunke och ägg med florsocker i en annan. 
  5. Vispa ner hallonvätskan i äggsmeten, och rör avslutningsvis ner grädden i smeten.
  6. Bred ut moussen ovanpå den stelnade chokladmoussen, och ställ tillbaka tårtan i kylen. 
  7. Låt den stå kallt till servering, minst 4-6 timmar före den ska skäras upp. 

Valfri garnering
t.ex. granatäppelkärnor, kakaopulver,
ätliga blommor (penséer) 


Ett tips!
 För att få riktigt fina bitar när man skär upp tårtan är att stoppa in den i frysen ca 20-30 min före servering. Hela tårtan är för övrigt fullt frysbar, och kan alltså förberedas i förväg. Men garnera den inte innan du fryser den i så fall.


***


Sådär ja! Jag tycker att det är så smidigt att spara recepten här på bloggen för då har jag liksom tillgång till dem oberoende av var jag är... Dessutom kanske ni också har glädje av dem :) Nu ska jag leta fram externa hårdskivan och flytta över lite foton, det har samlats alltför många här på datorn nu igen... Dessutom ska jag passa på att söka fram lite före-bilder på hallen, för ett sådant inlägg önskades och kommer således dyka upp inom en snart framtid!


Ha nu en fin fortsättning på måndagen!


KRAM


|| image: paulaspalats.blogspot.com ||

8 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott!! Hoppas dagen var super:) Mums så god tårtan ser ut, blev jättesugen så måste spara ned receptet. Känner igen det där med tidiga mornar, vår dotter vill också gärna vakan alldeles för tidigt så sover hon till halv åtta jublar vi av pigghet..haha!
    Hoppas du haft en bra dag, kram fredrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket :)
      Tårtan var riktigt mumsig kan jag lova!
      Svår är den definitivt inte att göra,
      men den kräver lite tid i och med de olika fyllningarna...

      Jaa, gäsp!
      Tidiga morgnar är ingenting att hurra för!
      Men överlag är vi bortskämda,
      så jag ska inte klaga...
      Men när man en gång är van vid att få sin beskärda del sömn,
      så känns det lite extra när man inte får den...

      Ha en fortsatt fin vecka!
      Kram, P

      Radera
  2. Du skrev att du använder mörk blockchoklad, är det husblock chokladen då?
    Första gången jag skall pröva på att laga denna nämligen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dig, anonym :)
      Jag använde mig av Fazers mörka chokladplatta (á la 200 g)...
      Men i princip borde det inte vara ngn större skillnad,
      sedan beror det ju såklart på hur "mustig" choklad man föredrar ;)
      Ha de bra!
      Kram, P

      Radera
  3. Nu först märker jag att jag klickade i anonym, så går det när blogspot är nytt för en ;)
    Tusen tack för det! Nu skall jag börja baka och se vad det blir :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen hej Sandra!
      Var det du, så roligt :)
      Hoppas bakningen går/har gått bra
      och att tårtan faller/föll dig i smaken!
      Kram, P

      Radera
  4. Javisst, har hängt med här en tid! Du har så fina bilder o. skriver så bra :)
    Tårtan blev super och alla gäster tyckte om den :) Så nu ska den skrivas upp i mitt recept häfte! Trevlig helg (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord,
      de värmer!
      Vad kul att tårtan uppskattades!
      Hoppas du får en fin ny vecka :)
      Kram, P

      Radera