Om kokostoppar och "special-tvätt"

Äntligen! Vår dator är inte köpt igår och först nu, cirka 15 minuter efter det att jag knäppte på den, kan jag börja skriva de första raderna... Jag har egentligen inte alls tid att sätta mig ner (och den trögstartade datorn gör ju inte saken bättre) men jag vill ändå kika in och säga hej! Vad gör ni idag? Själv har jag precis städat av i köket efter ett litet, med betoning på litet, bak! Vi får fikagäster ikväll i form av vår gudson med familj och jag brukar vara mån om att bjuda på något hembakat. Idag fick det bli en favorit i repris, nämligen ett gäng kokostoppar och när besöket närmare sig ska jag röra ihop en kladdkaka... Men jag vill spara lite på den, för jag föredrar att äta den ljummen :) och så blir det en klick vaniljglass till - mums!



KOKOSTOPPAR
(källa: Leila Lindholm - "A Piece of Cake")

Ingredienser
50 g smör
2 ägg
1 dl strösocker
5½ dl kokosflingor
skal av 1 lime
(1 msk amarettolikör, rom eller punsch)

  1. Sätt ugnen på 175 grader (varmluft, som vanligt när det är Leilas recept)
  2. Smält smöret och rör samman med övriga ingredienser.
  3. Låt smeten svälla i cirka 10 minuter.
  4. Forma smeten till toppar på en plåt med bakplåtspapper.
  5. Grädda topparna gyllene i mitten av ugnen i cirka 15 minuter.

Svårare än så är det inte!
Jag hade ingen lime hemma idag, så jag tog apelsinskal istället...
Fungerade minst lika bra!


***


Nu ska jag tömma tvättmaskinen! Den piper precis i detta nu... Och nu undrar ni säkert: "Hade hon inte tvättdag i måndags?!" Och jo så var det, men när jag en gång hade tömt tvättkorgarna la jag märke till att det hade samlats en hel del på bottnen, ni vet sådan där "special-tvätt" som helst ska handtvättas och tvättas utan sköljmedel osv... Sådan tvätt har en tendens att samlas på hög här hemma så nu i morse bestämde jag mig för att ta itu med den! Hur gör ni? Tvättar ni allt efterhand, eller samlas de som här på hög?


På återseende!


KRAM


|| image: paulaspalats.blogspot.com ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar