Om materiella ting

Det här med saker... Ni som orkade läsa er igenom "utmaningen" för några inlägg sedan kanske minns att jag skrev om mitt förhållande till saker, alltså diverse materiella ting. Att jag å ena sidan inte (känslomässigt) fäster mig vid dem men å andra sidan gärna sätter tid och energi på hur det ser ut runtomkring mig. Jag har alltid gillat ordning och reda - lever t.ex. enligt principen "var sak har sin plats", "en sak in och en annan ut" samt "tänk först, handla (köp) sedan". 

När det kommer till saker till hemmet kan det ta flera år innan jag faktiskt kommer till skott och köper den där "saken" som jag sneglat på. På gott och ont! Å ena sidan är det ju positivt för om jag fortfarande vill ha det efter ett eller flera år så lär jag ju inte tröttna på det i första taget ;) Men å andra sidan innebär det också att jag sällan kommer till skott med det där köpet som jag trånat efter och vet ni varför? Jo, för vissa saker ser man sig mätt på även om de är dösnygga! I alla fall jag ;)

bildkälla: www.vitra.com

För ett par år sedan var jag övertygad om att vi skulle ha vita Eames Plastic Side Chairs DSR (design Charles och Ray Eames, 1950) till vårt matsalsbord. Än idag kan jag drömskt snegla på dem i diverse inredningsreportage/på bloggar/instagram men de finns ju i vart och vartannat hushåll idag känns det som! Så här hemma står fortfarande ett gäng vita Urban-stolar (Ikea) runt vårt vita bord, de är mer än redo att flytta ut till sommaren men som ni kanske förstår så kan vi ju inte vara utan stolar inomhus :)

bildkälla: www.hay.dk

Ett annat köp som skulle bli aktuellt i samband med att vi färdigställde övervåningen, med allrummet i åtanke, var ett nytt soffbord. Vårt nuvarande soffbord (Strind-soffbord, Ikea) tyckte vi skulle få flytta upp och så skulle vi i stället välja ett nytt till vardagsrummet. Jag fastnade direkt för Hay Tray Table i vitt och såg framför mig ett lågt i största modellen framför stora soffan och sedan ett mindre som sidobord i hörnet där lilla och stora soffan möts. Men har det blivit något köp? Nej, och detta funderade vi på för ungefär ett år sedan! Och bordet, tror ni inte att jag ser det överallt just nu?! Så vi får allt se om det blir något köp eller inte, måste nog fundera ett litet tag till ;)

Vart vill jag egentligen komma med detta filosoferande? Jo, det är nämligen så att vi har blivit med ny taklampa i sovrummet!! Ett rum som saknat ordentlig belysning alltsedan rummet blev färdigställt (kom precis på ytterligare en princip som jag lever efter: "allt har sin tid") i september 2012... Men vad det blev för lampa, det får ni se en annan dag ;) En sak kan jag dock säga er - det är en lampa som jag INTE sett överallt!


KRAM


 || images: click the links under the images ||

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar